Denne sommeren blir den nye brua mer synlig når ståloverbygget kommer på plass. Den delen av brua som Bane Nor har ansvaret for, og som går over de nye jernbanesporene på Drammen stasjon til venstre i bildet, er kommet lengst. Foto: Jarle Skoglund
Denne sommeren blir den nye brua mer synlig når ståloverbygget kommer på plass. Den delen av brua som Bane Nor har ansvaret for, og som går over de nye jernbanesporene på Drammen stasjon til venstre i bildet, er kommet lengst.

Ny kostnadssmell for bybrua i Drammen

Drammen kommune må oppjustere sine kostnader til den nye bybrua til 1,769 milliarder kroner. Det er 169 millioner kroner, eller rundt ti prosent, mer enn det forrige kostnadsoverslaget.

Publisert Sist oppdatert

Opplysningene kom fram under kommunestyrets budsjettseminar tirsdag, der kommunedirektør Trude Andresen opplystre at kommunens andel av kostandene til den nye brua nå er oppkustert til 1,760 millioner kroner. Det skriver Drammens Tidende.

Ifølge avisen er årsakene til de økte kostnadene blant annetstor usikkerhet rundt grunnarbeidene, noe som har ført til store kostnader. Videre ble prosjektet rammet av flommen etter ekstremværet Hans i fjor sommer, som førte til forsinkelser og økte kostnader. I vinter frøs elva, noe som gjorde at kostnadene for anleggsarbeidet økte. Underveis har man funnet mer forurenset masse enn forutsatt og det har vært krevende fundamenteringsarbeid. Det er vedtatt at det skal brukes norsk granitt, og ikke kinesisk, noe som er dyrere.

Opprinnelig var de første kostandsoverslagene for det store bruprosjektet i Drammen på 780 millioner kroner. Da anbudene begynte å komme inn var de vesentlig høyere, som som skyltes at rivingen av den gamle brua ble vesentlig dyrere enn først antatt. Kontraktsummen med PNC endte på rundt 1,4 milliarder kroner.

– Dette er ikke så overraskende, men det blir store tall når det er et så stort prosjekt, sier kommunedirektør Trude Andresen til Drammens Tidende.

Powered by Labrador CMS