«Fjordtorvet». Illustrasjon: C.F. Møller / Dronninga landskap / Rejlers
«Knutepunktutvikling Moss». Illustrasjon: Ghilardi og Hellsten Arkitekter / Karres og Brands / Tyrèns

Utvikler knutepunkt i Moss

Jernbaneverket og Rom Eiendom har startet to parallelle by- og knutepunktutviklingsprosjekter i Moss. Prosjektene er nå evaluert, og evalueringsgruppen har en rekke anbefalinger klare.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det skriver Jernbaneverket i enpressemeldingpå sine nettsider.

To uavhengige rådgiverteam har i en idéfase sett på hvilke muligheter som åpner seg på «Sjøsiden» når dagens jernbanetrasé legges om og nye Moss stasjon etableres i Nyquistbyen.

Dette er de to parallellprosjektene:

  • «Knutepunktutvikling Moss»: Ghilardi og Hellsten Arkitekter / Karres og Brands / Tyrèns
  • «Fjordtorvet»: C.F. Møller / Dronninga landskap / Rejlers

Jernbaneverket, ROM Eiendom, Moss kommune, Statens Vegvesen og Østfold Fylkeskommune har evaluert oppdragene, og kommer nå med en rekke anbefalinger i en rapport som nå ligger tilgjengelig på jernbaneverket.no.

Reguleringsplanen legges fram for offentlig ettersyn tidlig i 2016.

Evalueringsgruppen har i første omgang vurdert hvilke ideer fra forslagene som Jernbaneverket skal ta med i den videre planleggingen av nytt dobbeltspor gjennom Moss, heter det i pressemeldingen.

Her er noen av evalueringsgruppens anbefalinger:

  • Både Værlegata og Fjordveien bør lede til stasjonen og det bør være inngang til stasjonen fra begge gatene
  • Værlegata bør utvikles som en gate med hovedvekt på myke trafikanter. Værlegata kan ende i ett fjordtorg
  • Fjordveien bør utvikles med hovedvekt på kollektivtrafikk og bil
  • Gatenettet må legge til rette for et effektivt bussrutenett og at bussholdeplassene kommer nært opp til stasjonsinngangene
Powered by Labrador CMS