Risikoen for arbeidsulykker øker med snø og is på bakken.
Foto: Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet: Arbeidsgiver har ansvar for strøing
Arbeidstilsynet ber arbeidsgivere ta ansvar for å redusere risikoen for at arbeidstakere skal skli eller falle på arbeid.
– Med hyppige skifter fra minus- til plussgrader kan det legge seg såpeglatt holke på bakken. Dette kan gi vanskelige arbeidsforhold for mange, for eksempel de som jobber på bygge- og anleggsplasser.
Det skriver Arbeidstilsynet i en pressemelding.
– I Norge er skiftende vintervær med glatt føre høyst normalt. Er du arbeidsgiver med arbeidstakere som jobber utendørs, bør du derfor ha på plass gode rutiner. Det er din plikt å gjøre det du kan for at folk ikke skal falle og slå seg på jobb når det er holke og glatt, sier Vigleik M. Aas i Arbeidstilsynets svartjeneste.
– Arbeidsgiver sitt ansvar er blant annet beskrevet i arbeidsplassforskriften. Her står det at utendørs arbeidsplasser, så langt det er mulig, skal være innrettet slik at arbeidstakerne ikke kan gli eller falle, skriver Arbeidstilsynet.
Arbeidstakere har også et ansvar for eget arbeidsmiljø.
– Er det for glatt? Er fottøyet for dårlig? Eller er det andre ting som medfører unødvendig risiko på arbeidsplassen? Si i så fall ifra til leder, og eventuelt til verneombud, avslutter Aas.
Her er noen grep arbeidsgivere kan ta nå når det er glatt ute, ifølge Arbeidstilsynet:
- Måk bort snø
- Strø ofte og grundig
- Sørg for brodder og fottøy med pigger der det trengs
- Sørg for godt arbeidslys