NHOs administrerende direktør Kristin Skogen Lund savner innovasjon i offentlige innkjøp. (Arkivfoto)

Skogen Lund vil ha mer innovasjon i innkjøp

NHO ønsker mer innovative offentlige innkjøp. Til det kreves bestillerkompetanse, risikovilje og god ledelse, mener NHO-sjef Kristin Skogen Lund.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

NHOs administrerende direktør Kristin Skogen Lund snakket om innovative offentlige innkjøp, på BEST-konferansen 2014. Om bare fem prosent av pengene det offentlige kjøper varer og tjenester for årlig ble øremerket innovasjon, ville det utgjøre betydelig mer enn det Forskningsrådet, Innovasjon Norge og SIVA bruker til sammen på innovasjonsprosjekter, skriver NHO på sine nettsider.

Ifølge NHO vil årlige offentlige innkjøp for rundt 400 milliarder kroner, gi det cirka 20 milliarder kroner til innovasjon hvert år.

- Til sammenligning bidrar de tre nevnte aktørene med omkring 12 milliarder kroner til innovative prosjekter, programmer og aktiviteter i 2012, skriver organisasjonen i pressemeldingen.

Et slikt tankeeksperiment mener Skogen Lund illustrerer godt hvor mye penger det er snakk om dersom det offentlige virkelig satset på innovative offentlige innkjøp. Hun innledet på BEST-Konferansen 2014 torsdag. Temaet på konferansen er hva skal til for å lykkes, og hvordan kan vi utvikle Osloregionen til en kraftfull arena for regionalt og internasjonalt næringsliv.

- Kompetanse, risikovilje og ledelse. Dette er tre områder der det er mulig å ta grep, dersom vi ønsker en mer innovasjonsfremmende offentlig sektor.

Med innovative innkjøp mener NHO at det offentlige etterspør nye, fremtidsrettede løsninger som leverandøren må utvikle, eventuelt sammen med den offentlige oppdragsgiveren.

Powered by Labrador CMS