Reinertsen kapret to kontrakter
Trondheimsfirmaet Reinertsen AS har skaffet sine ansatte to gode julepresanger.
Først ble det kjent at de vant anbudskonkurransen om Tangtunnelen, og så kom nyheten om at de får jobben med å flytte de verneverdige trehusene på Møllenberg.
Rett før julefreden fikk sette inn, måtte de altså ta turen til prosjektkontoret til Statens vegvesen E6 Trondheim – Stjørdal for å signere de to kontraktene.
I mai starter de fysiske forberedelsene til husflyttingen
- Dette var en fin julegave ja, sier Tedd Årnes, avdelingsleder i Reinertsen AS mens han signerer kontrakten på 20 millioner kroner. Den kontrakten innebærer at de har fått jobben med å løfte fem store verneverdige trehus på Møllenberg fra grunnmurene, og frakte dem 500 meter lenger øst til en parkeringsplass på Buran. Der skal de lagres og tas vare på i 2-3 år, før de flyttes tilbake på nye grunnmurer på Møllenberg.
- Vi har erfaring med å flytte hus blant annet fra Nordre Avlastningsveg i Trondheim, men dette blir en utfordrende og komplisert jobb vi ser fram til å komme i gang med, sier Årnes.
I midten av mai neste år starter de arbeidet med å sikre de husene som blir stående rett ved kanten av byggegropa. Flyttingen av husene som nå er i veien og må gi plass til byggegropa skjer i perioden juni/juli.
Legger E6 i tunnel på Tangen i Stjørdal
For den nette sum av nesten 116 millioner kroner skal Reinertsen AS bygge den nye betongtunnelen på E6 ved Tangen i Stjørdal. Kontraktssummen er på 115,6 millioner kroner. Denne jobben er en totalentreprise, dermed skal Reinertsen stå for mesteparten av prosjekteringen, og det vil de bruke litt tid på før de kommer fysisk i gang med byggearbeidene av selve tunnelen.
- Vi synes det er spennende med totalentrepriser. Siden vi gikk fra å være et rådgivningsfirma til å bli utførende også, så mener vi at vi har de beste forutsetningene til en jobb som dette, sier Rolf Bjarne Aune, prosjektleder i Reinertsen AS.
E6 - trafikken følger omkjøringstrase
Det første de vil gjøre er å rigge seg til på området, og bygge en midlertidig omkjøringsveg på Tangen vest for dagens E6-trase. Den vil bli åpnet for trafikk i slutten av februar neste år. Perioden med omkjøring vil vare et drøyt år, helt til Tangtunnelen er så ferdig at et løp med to felt kan åpnes for trafikk våren 2011. Siden omkjøringstraseen skal fungere så lenge blir den bygd opp i samme standard som dagens E6, med asfalt og vegbelysning. Det vil bli litt endringer i omkjøringstraseen underveis i byggeperioden.
Skal åpne opp mot strandsonen
Tangtunnelen blir en 350 meter lang betongtunnel med ca. 150 meter med vanntette trau i endene. 50 meter på nordsiden, og 100 meter på sørsiden. Dermed blir den ca. 500 meter lang til sammen. Den blir bygd mellom Halsøenkrysset og Havnekrysset, og i dag ligger E6 oppe i dagen her. Tanken bak å legge deler av vegen i en tunnel er blant annet å åpne opp mer mellom byen og strandsonen. Over tunnelen skal det bli et grøntområde, og adkomst til friområdet på Tangen.