Riksvei 3/25 Løten-Elverum. Foto: Jørn Hindklev
Riksvei 3/25 Løten-Elverum.

Riksvei 3/25 Løten-Elverum kåret til Årets Anlegg 2020

I forbindelse Byggedagene ble prosjektet Riksvei 3/25 Løten-Elverum kåret til Årets Anlegg 2020. Overrekkelsen av prisen ble gjennomført på Radisson Blu Scandinavia hotell tirsdag.

Publisert Sist oppdatert

Riksvei 3/25 Løten-Elverum

Sted: Løten og Elverum

Prosjekttype: Vei

Byggherre: Statens vegvesen

Totalentreprenør: Skanska

OPS kontraktsum inkl. mva: 5,5 milliarder kroner

Rådgivere: Aas-Jakobsen, Vianova-nettverket og Multiconsult

30. juli åpnet OPS-prosjektet riksvei 3/25 Løten-Elverum etter 26 måneders byggetid. Prosjektet til en totalkostnad på 5,5 milliarder kroner inkludert drift og vedlikehold (inkludert merverdiavgift), har blitt både rimeligere og raskere gjennomført enn opprinnelig planlagt.

Tidligere er det gjennomført tre OPS-prosjekter i Norge. I 2014 besluttet Stortinget at modellen skulle gjennomføres på ytterligere tre prosjekter, der riksvei 3/25 Løten-Elverum lå først i løypa. Når den 27 kilometer lange veien ble åpnet ga den også signaler om at prosjektet kan sette spor for hvordan Statens vegvesen kan gjennomføre veiprosjekter i fremtiden, skriver juryen i en pressemelding.

Veien åpner tre måneder før tiden, den hadde 1,4 milliarder kroner i besparelser og hadde kun litt over to års byggetid.

Det var i 2018 Hedmarksvegen/Skanska signerte en OPS-kontrakt som innebærer at entreprenøren tok helhetsansvar for finansiering, prosjektering, bygging samt drift- og vedlikehold for veistrekningen i 20 år etter åpning. Den totale kontrakten var på 5,5 milliarder kroner inkl. mva. inkludert betaling til OPS-selskapet. Den rene byggekostnaden i kontrakten var på 3,3 milliarder kroner inkl. mva.

Prosjektet var godt gjennomarbeidet og forberedt av Statens vegvesen, noe som har medført at Skanska har bygd det som var planlagt. Man har nesten ikke hatt endringer i prosjektet etter at OPS-kontrakten ble signert. En internasjonal jury utropte Skanska og Statens vegvesens OPS-prosjekt til beste transportprosjekt i Partnerships Awards 2019.

Med en veilinje på 27 kilometer og et areal på 1,7 millioner kvadratmeter, var det viktig for Skanska å komme raskt og effektiv i gang med prosjektet. Cirka 100 maskiner, hvor mange var av det tunge kaliberet for effektiv masseforflytning, var raskt i gang på prosjektet etter byggestart.

16,5 kilometer av veien består av firefelts vei med midtdeler, mens de resterende 10,5 kilometerne består av tofelts vei med midtdeler og forbikjøringsfelt. Det er bygget tre planfrie kryss, to rundkjøringer, 10 bruer, 18 over- og underganger inkludert to faunapassasjer. I prosjektet er det også bygd en ny og moderne trafikkstasjon ved Ånestad.

Riksvei 3/25 Løten-Elverum er det største veiprosjektet Skanska har ferdigstilt i Norge.

Prosjektet har hatt høye miljøambisjoner, og har som første prosjekt i Norge oppnådd den høyeste klassifiseringsordningen i bærekraftsordningen CEEQUAL, Whole Team Award – nivå Excellent.

Juryleder Kari Sandberg sier de har gått gjennom en rekke prosjekter før man kom frem til de nominerte til årets pris.

– Vi har gått bredt ut for å finne frem til mulige kandidater, og har vært innom en flere gode prosjekter. Til slutt kom vi frem til tre verdige kandidater som kunne vinne prisen Årets Anlegg for 2020. Etter en totalvurdering landet juryen på at Riksvei 3/25 Løten-Elverum er det beste prosjektet i forhold til prisens kriterier, sier Kari Sandberg i meldingen. Jurylederen understreker at prisen Årets Anlegg er en gjennomføringspris hvor alle aspekter blir tillagt stor vekt.

Taale Stensbye i Statens vegvesen (fra venstre), Cathrine Turnage i Skanska Norge, Ketil Sand i Skanska Norge, Morten Wangen i Riksvei 3/25 Løten-Elverum og Arne Meland i Statens vegvesen. Foto: Sindre Sverdrup Strand
Taale Stensbye i Statens vegvesen (fra venstre), Cathrine Turnage i Skanska Norge, Ketil Sand i Skanska Norge, Morten Wangen i Riksvei 3/25 Løten-Elverum og Arne Meland i Statens vegvesen.

I juryens begrunnelse står det blant annet:

«Etter bare 26 måneders byggetid åpnet OPS-prosjektet riksvei 3/25 Løten-Elverum i 2020. En totalentreprise med en solid samhandlingsperiode mellom byggherre og entreprenør før prisen ble satt, har vært en viktig faktor til at prosjektet ble så vellykket. Entreprenøren fikk tid til å gjøre seg kjent i byggegropa og kunne velge løsninger de visste de var gode til å bygge. Resultatet ble at veien åpnet tre måneder før tiden, hadde 1,4 milliarder kroner i besparelser på litt over to års byggetid med en totalkostnad på 5,5 milliarder kroner inkludert drift og vedlikehold. Som første prosjekt i Norge har de oppnådd den høyeste klassifisering i bærekraftsordningen CEEQUAL, Whole Team Award, nivå Excellent. I tillegg var sluttoppgjøret signert av alle parter på åpningsdagen. En vakker vei med egen identitet.»

Øvrige nominerte til prisen var: E6 Kolomoen – Moelv og E6 Soknedal.

Juryen består av:

  • Kari Sandberg (EBA) (juryleder)
  • Per-Arne Horne (DiBK)
  • Harald Martin Gjøvaag (Gottlieb Paludan Architechts)
  • Tone Nakstad (Norsk forening for fjellsprengningsteknikk)
  • Trine Dyrstad Pettersen (Byggevareindustriens Forening)
  • Arve Brekkhus (Byggeindustrien)
  • Lene Eikefjord (Byggenæringens Mediesenter)

Her kan du lese Byggeindustriens prosjektomtale

Powered by Labrador CMS