E134 Skjoldavik - Solheim vant Årets Anlegg 2015
E134 Skjoldavik - Solheim ble tirsdag kveld kåret til Årets Anlegg 2015. Kåringen fant sted under årets Byggegalla på Radisson Blu Plaza hotel i Oslo.
E134 Skjoldavik–Solheim er et prosjekt i Haugalandspakken, som omfatter en standardheving av de to viktigste transportårene gjennom regionen - E134 mellom Haugesund og Etne og rv. 47 gjennom sju kommuner.
E134 Skjoldavik–Solheim vant prisen som Årets anlegg 2015 i konkurranse med flere andre sterkekandidater fra hele landet. I finalen konkurrerte de med to andrefremragende prosjekter; Rv. 22 Lillestrøm – Fetsund og E136 Tresfjordbrua i Vestnes i Møre og Romsdal.
– Det var flere gode kandidater til å vinne prisen Årets Anlegg i 2015 og det var ikke enkelt å kåre vinneren. Juryen konkluderte med at E134 var det beste prosjektet ut fra en helhetsvurdering, sier juryleder Arne Skjelle. Han beskriver prisen som en gjennomføringspris hvor alle aspekter blir tillagt stor vekt. Dette omfatter blant annet god byggeskikk/arkitektur, HMS og miljø, innovasjon og ikke minst samarbeid mellom aktørene i gjennomføringen og kvaliteten på totalproduktet. I sum er dette et prosjekt som tjener hensikten.
Det er flere sider ved både selve prosjektet og gjennomføringen som skiller seg ut med E134 Skjoldavik - Solheim.
– Før oppstarten av byggearbeidet og gjennom heile anleggsperioden hadde aktørene et tett samarbeid og dialog med alle involverte parter, fra underentreprenører og kommune, til naboer, skole og kirken. Grunnet god kommunikasjon og samarbeid gikk hele samhandlingsprosessen på skinner. Prosjektet ble fullført en måned før tiden, innenfor de økonomiske rammene og uten noen skader gjennom hele arbeidet, sier Skjelle.
I juryens begrunnelse heter det blant annet:
«E134 Skjoldavik - Solheim er et flott og fremtidsrettet veiprosjekt utført med stor omsorg for oppgaven og nærmiljøet. Tekniske utfordringer knyttet til nærliggende bebyggelse, lokalt naturmiljø og næringsvirksomhet er løst på en imponerende måte. Prosjektet gjør en forskjell med tryggere skolevei og regional gjennomgangstrafikk som føres utenfor tettbebyggelsen. Fortløpende dialog og løsningsorienterte parter har bidratt til effektiv produksjon uten uhell med entusiasme og god samhandling mellom partene. Veien kunne tas i bruk fire måneder tidligere enn planlagt og med riktig kvalitet. Et vellykket prosjekt som til fulle tjener sin hensikt.»
- Dette er helt fantastisk. Det å vinne denne prisen topper alt, uttalte Inge Jan Thorsen, adm. direktør i Vassbakk & Stol.
- Dette prosjektet har blitt gjennomført etter alle kunstens regler. Vi har samarbeidet godt både med byggherre SVV, konsulent ConStrada og Skanska som har vært en viktig underentreprenør. I tillegg har vi hatt en god dialog med naboer og andre interessenter. Mange har bidratt, så dette er en pris som mange har en andel i, forteller Thorsen.
Sentrale aktører:
Byggherre: Statens vegvesen Region vest
Arkitekt: Statens vegvesen
Hovedentreprenør: Vassbakk & Stol AS
Konsulent byggeplan: ConStrada AS
Underentreprenør: Skanska Norge AS
Juryen består av Arne Skjelle (juryleder) (direktør BNL), Kari Sandberg (adm. direktør i EBA), Morten Lie (direktør DiBK), Kjersti Folvik (daglig leder NBGC), Bjørn Erik Selnes (direktør Statens vegvesen), Harald Martin Gjøvaag (Alliance arkitekter AS) og Arve Brekkhus (sjefredaktør Byggeindustrien/bygg.no). Lene Eikefjord er prosjektleder for konkurransen og juryens koordinator.