Disse mottok årets anlegg-prisen for Strindheimtunnelen. F.v. Anders Beitnes (Faveo), Erik Østmo (Statens vegvesen), Tor Nordstrøm (NCC), Harald I. Johnsen (Statens vegvesen), Ove Nesje (Statens vegvesen), Torgeir Haugen (NCC) og Sigbjørn Rønning.
Foto: Sindre Sverdrup Strand/Byggeindustrien
Strindheimtunnelen vant årets anlegg 2014
Strindheimtunnelen i Trondheim (Løsmassetunnelen Prosjekt E6 Trondheim- Stjørdal) er kåret til årets anlegg 2014.
Kåringen fant sted under årets Byggegalla på Radisson Blu Plaza hotel onsdag kveld.
Den 350 lange Strindheimtunnelen er utført av NCC Construction AS for Statens vegvesen. I finalen konkurrerte prosjektet med Gulli Bru (entreprise Fulu – Gulli på E16 Kløfta Kongsvinger) utført av Skanska og Rv 7 Sokna Ørgenvika utført av Hæhre Entreprnør AS.
Vinnerprosjektet er gjennomført etter konkurransepreget dialog mellom byggherre og entreprenør.
I sin begrunnelse sier juryen: «Prosjektet fremstår som et forbildeprosjekt gjennom god organisering og åpenhet for å ta i bruk nye tekniske løsninger i gjennomføringen».
- Gratulerer til byggherre Statens vegvesen. Høy teknisk og operativ kompetanse bidrar til at NCC løser store og krevende infrastrukturprosjekter, sier administrerende direktør i NCC Construction Norway, Håkon Tjomsland.
Prosjektet leverer meget høy innovasjonsgrad, og var det første i verden hvor det ble tatt i bruk en innboret rørspunt, som spuntvegger i en byggegrop. Dette ga ekstra stivhet og styrke, og bidro vesentlig til sikring mot vanninntrenging i overgang mellom leire og fjell i spuntlinja.
For å ivareta miljøet rundt byggeplassen ble det etablert en smalest mulig byggegrop, noe som gjorde at antallet vernede hus som måtte flyttes i byggetiden kunne reduseres betydelig i forhold til de opprinnelige planene. I tillegg var det viktig å ta hensyn til myke trafikanter og naboer.
- Det var viktig for oss å sikre at berørte parter, naboer og trafikanter, fikk en så god opplevelse som mulig av byggeprosessen, sier Tor Helge Nordstrøm, distriktssjef i NCC Construction Norway.
Juryen bestod av Arne Skjelle, direktør BNL, Kari Sandberg, adm. direktør i EBA, Morten Lie, direktør DiBK, Kjersti Folvik, daglig leder NBGC, Bjørn Erik Selnes, direktør Statens vegvesen, Harald Martin Gjøvaag, Alliance arkitekter AS og Arve Brekkhus, sjefredaktør Byggeindustrien/bygg.no.
Les mer om prosjektet her