Foreslår dieselavgift i storbyene
Vegdirektoratet foreslår at transportbransjen betaler en egen miljøavgift for å kjøre inn i landets største byer.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Forslaget går ut på at alle lastebiler over 3,5 tonn som er registrert før 1. oktober 2006, må betale avgiften. Prisen vil avhenge av årsmodell og tyngde. De eldste og tyngste lastebilene, det vil si lastebiler over 12 tonn som er førstegangsregistrert før 1996, blir rammet hardest. Eierne av disse kjøretøyene må betale 40.000 kroner i året i avgift, skriver Aftenposten.
Avgiften skal kreves inn med elektronisk kontrollsystem. Kommunene må selv søke Vegdirektoratet om å innføre ordningen. Kommunene får inntektene og bestemmer hva pengene skal brukes til. Eksempelvis kan Oslo få 170 millioner kroner andre året etter at ordningen er innført. Systemet kan tidligst stå klart sommeren 2010.
- Vi håper avgiften vil føre til at flere eiere selger gamle lastebiler eller omplasserer dem til distrikter som ikke har lavutslippssoner, sier Pål Rosland i Vegdirektoratet.
En annen årsak til at direktoratet vil ha avgiften innført via slike lavutslippssoner, er at grenseverdien av NO2 eller svevestøv til luften overstiger verdiene som er fastsatt i EU-direktiver.
Statens forurensingstilsyn (SFT) liker forslaget godt, og mener ordningen bør utvides til å gjelde de ti største byene i landet.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har imidlertid ikke sansen for forslaget, og mener enmannsforetak vil bli påført sviende ekstrakostnader.