Dieselavgiften skal opp
Regjeringen vurderer å fjerne ordningen med redusert årsavgift for dieselbiler med partikkelfilter. Samtidig blir drivstoffavgiften på diesel økt ytterligere.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Snuoperasjonen skyldes helt ny kunnskap. Biler med partikkelfilter slipper ut mer av den helseskadelige gassen NO2 enn biler uten. Dette viser forskning i regi av det britiske miljøverndepartementet. NO2 er blant stoffene som gir størst risiko for helseskader.
- Vi vil gå gjennom den britiske rapporten og vurdere om den skal føre til endringer. Det kommer hele tiden ny kunnskap på dette området. Vi har selvsagt respekt for ny forskning, sier statssekretær Geir Axelsen (Ap) i Finansdepartementet til Aftenposten.
Regjeringen premierer i dag bilister som kjøper dieselbiler med partikkelfilter. De betaler 430 kroner mindre i årsavgift enn bileiere som kjører uten partikkelfilter. I fjor utgjorde dieselbiler 73 prosent av nybilsalget, mot i underkant av 20 prosent før regjeringen la om avgiftene.
Det er uklart om en endring kan være på plass allerede i statsbudsjettet for 2009.