Filipstad i Oslo.

Filipstadtunnelen vil koste 2,5 milliarder

Den 500 meter lange tunnelbiten gjennom Filipstad i Oslo vil, ifølge nye beregninger, få en prislapp på 2,5 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det skriver osloby.no i en artikkel på sine nettsider.

I 2012 beregnet Oslo kommune at en forlengelse av Operatunnelen gjennom Filipstad ville koste 1,4 milliarder. En ny kostnadsberegning fra Statens vegvesen viser at prisen blir nærmere 2,5 milliarder, men da kommer trikkeløsning og ringvei med på kjøpet.

– Med trikk er kostnadene beregnet til 2,5 milliarder kroner, sier Ingun Risnes, prosjektleder i Statens vegvesen, til osloby.no.

Uten løsning for trikk er prisoverslaget 2,2 milliarder, heter det i artikkelen.

Mesteparten av prishoppet skyldes, ifølge osloby.no, at det i 2013 ble innført moms på statlige veianlegg, og at tunnelprosjektet er utvidet med Ring 1 for biler og trikkeløsning på toppen.

Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen påpeker at selv om Filipstadtunnel vil koste, vil et E18-alternativ uten tunnel bety at man ikke når ambisjonene for å åpne Filipstad-området mot fjorden og mot resten av byen.

Byråden mener at en del av regningen må tas på statlig plan.

– Staten endret momsreglene midt i marsjen, så her må Staten bidra. Og så må vi få til et betydelig bidrag fra grunneierne som får fordelene, sier byråden, som også vil prøve å få til økt finansiering over bompengesystemet.

Bård Hoksrud (Frp.), statssekretær i Samferdselsdepartementet, vil ikke si noe om hvorvidt Staten vil være med å spleise.

– Det viktigste er at Oslo kommune og Oslo havn blir enige om finansieringsløsning. Så må de presentere den for staten. Når det er gjort, må vi vurdere prosjektet på samme måte som med andre veiprosjekter, sier Hoksrud til osloby.no.

Powered by Labrador CMS