Skisse av nye Alnabru bussanlegg. Illustrasjon: Sporveien
Skisse av nye Alnabru bussanlegg. Illustrasjon: Sporveien

Consto bygger helelektrisk bussanlegg i utslippsfritt prosjekt

Sporveien etablerer nå et helelektrisk bussanlegg med plass til 61 elektriske busser på Alnabru i Oslo. Consto har fått kontrakten om å bygge anlegget i en utslippsfri entreprise.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det kommer frem i en pressemelding fra Sporveien fredag.

Ombyggingen og elektrifiseringen av bussanlegget på Alnabru skal fullføres i 2023.

– Byrådets mål er at Oslo skal bli verdens første utslippsfrie storby. En viktig del av det arbeidet er å gjøre alle bussene utslippsfrie, noe de skal bli innen bare et par år. Det er bra for miljøet, men det er også bra for Oslo-folk, som vil få renere luft, mindre støy og mer komfortable reiser. Derfor er jeg veldig fornøyd med at Alnabru bussanlegg kun skal betjene elektriske busser i årene som kommer, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Stav (MDG) i pressemeldingen fra Sporveien.

Consto Anlegg Øst er tildelt oppgaven med anleggsarbeidene. Sporveien-datterselskapet Unibuss etablerer ladeutstyret som monteres i etterkant av de tyngre anleggsarbeidene.

Byggestart er planlagt sommeren 2022, og ferdigstillelse av anleggsarbeidet er planlagt i løpet av høsten 2023. Kontrakten er verd omtrent 20,5 millioner kroner.

– Dette er et fremtidsrettet oppdrag som passer oss godt med tanke på geografi, arbeidets art og for en viktig oppdragsgiver som Sporveien, Norges største leverandør av kollektivtrafikk. Det er viktig for oss å bidra til det grønne skiftet, sier daglig leder Morten Karlsen i Consto Anlegg Øst.

– Vi ser frem til å gjennomføre prosjektet i nært samarbeid med Sporveien, legger Karlsen til i pressemeldingen.

Dette inngår i prosjektet:

  • Etablering av cirka 31 nye bussoppstillingsplasser for el-busser med ny veioppbygning; en tilnærmet dobling av dagens kapasitet.
  • Fundamenter for leveranse av ladeinfrastruktur
  • Utvidelse av eksisterende nettstasjoner for å ta hensyn til behov for økt kapasitet med ny ladeinfrastruktur ute på anlegget og verkstedet
  • Trekkerør inkludert kabler til ny ladeinfrastruktur og utvidelse av infrastruktur i eksisterende nettstasjoner
  • Sanering av to dieseltanker i bakken som ikke lengre vil være i bruk
  • Etablering av områdebelysning
  • Montering av likerettere og ladestolper
Powered by Labrador CMS