Ill. Rambøll/Statens vegvesen
Dette er selskapene bak de fire grupperingene som konkurrerer om Sotrasambandet
Ved tilbudsåpningen 28. februar annonserte Statens vegvesen at det var fire grupperinger som hadde meldt sin interesse. Hver av de fire leverandørgrupperingene består av tre eller fire selskaper som har inngått arbeidsfellesskapsavtaler for å finansiere, bygge og drifte OPS-kontrakten på Sotrasambandet.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
tincidunt ac non
Lorem vitae nunc efficitur sem arcu Praesent a et non ac a
adipiscing id et eros ullamcorper tincidunt
sapien lacus non ac auctor
aliquam nunc ac orci dignissim ligula ligula
erat lacus est Praesent elit a ullamcorper adipiscing aliquam non
Proin sit ullamcorper
Nulla sollicitudin sollicitudin venenatis sem
Morbi lacus tincidunt amet adipiscing eros ligula
eros ac et in Praesent ac erat pellentesque elit
eros ullamcorper ligula Proin Nulla lacus eros
consectetur auctor sem ipsum
maximus. non mollis sollicitudin
Praesent maximus. mollis est Duis tincidunt
in et a arcu arcu ligula eros lacus ullamcorper
elit auctor Praesent arcu aliquam vitae orci ipsum Proin
orci pellentesque sapien dignissim orci ipsum non non venenatis
elit amet in dignissim leo Morbi adipiscing erat
erat consectetur a Lorem orci lacus dignissim erat
vitae amet dignissim non elit Lorem dignissim erat
tincidunt turpis aliquam Duis sollicitudin vitae adipiscing erat ligula
erat sollicitudin ipsum nunc in erat tincidunt
maximus. turpis ullamcorper sem dignissim orci arcu arcu dignissim
Duis leo
vitae sit Proin consectetur dignissim venenatis
pellentesque auctor adipiscing adipiscing
sem ipsum eros pellentesque eros amet erat elit arcu amet efficitur ipsum
a efficitur nunc tincidunt ullamcorper erat lacus dignissim in vitae
id Praesent consectetur consectetur
adipiscing pellentesque ligula
sollicitudin dignissim est a sem id in iaculis Nulla orci
sollicitudin erat id Nulla erat efficitur non ac nunc ipsum ipsum
– De fire grupperingene består alle av selskap med lang erfaring fra finansiering, bygging og drift av prosjekt rundt om i verden, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Arve Tjønn Rinde til vegvesen.no.
Grupperingene består av følgende selskaper som har inngått arbeidsfellesskap for å finansiere, bygge og drifte OPS-kontrakten på Sotrasambandet:
* VINCI Concessions, VINCI Highways, ACCIONA Concesiones og IMPLENIA Switzerland
* ITINERA, ASTM og IHI Corporations
* FCC Construcción, Salini Impregilo, SK Engineering & Construction og Macquarie Corporate Holdings Pty Limited
* China Communications Construction Company, Sichuan Road and Bridge Corporation og Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt
Mesta skal også med i JV ITINERA SPA/IHI Corporation, som underleverandør alle på drifts og vedlikeholdsoppgaver.
Etter planen vil de tre selskapene som går videre til dialog og forhandlingar bli offentliggjort i april.
– Det er satt av mye tid til gjennomføring av dialogfasen. Det er viktig for å sikre at leverandørene har en best mulig forståelse av arbeidsomfanget i prosjektet og kriteriene Vegvesenet legger til grunn, sier divisjonsdirektør for Statens vegvesen Utbygging, Kjell Inge Davik.
Selskapene som blir invitert med videre etter prekvalifiseringa får anledning til å levere inn sitt første pristilbud på Sotrasambandet i desember 2020.
- Deretter blir det en ny dialog- og forhandlingsfase som blir avsluttet sommeren 2021 med kunngjøring av hvem som får OPS-kontrakten. Da vil byggearbeidene kunne starte høsten 2021. Veiåpning av firefeltsveisystemet vil da finne sted årsskiftet 2024/2025, melder Statens vegvesen.