E6 gjennom Steinkjer er del av driftskontrakt riksveg 9406 Trøndelag nord. Foto: Statens vegvesen
Lyser ut konkurranse om veidriften i norddelen av Trøndelag
For første gang er klima og miljø en del av konkurransen for veidrift på riksveier fra Åsen i Trøndelag til Nordland grense.
I tillegg til at Statens vegvesen nå introduserer
tildelingskriterier for miljø og klimakutt for kontrakter i Trøndelag, er dette
første driftskontrakt med forhandling i Midt-Norge.
Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030
med mulighet for forlengelse i inntil tre år. Denne kontrakten omfatter totalt
288 kilometer riksvei, hvorav 265 kilometer er riksvei og 23 kilometer er gang-
og sykkelvei langs riksvei. Kontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver
på riksveier og riks gang- og sykkelveier med tilhørende sideanlegg og
rasteplasser.
Trafikken på disse riksveiene har et variasjonsspenn fra
1400 til 15 000 kjøretøyer i døgnet.
– Tradisjonelt blir veidriftskontrakter tildelt
entreprenøren som tilbyr lavest pris, så lenge kvalitetskravene er oppfylt. Men
de siste årene har Statens vegvesen tatt i bruk nye anskaffelsesformer der også
andre kriterier enn pris teller med i konkurransen og hvor det også
gjennomføres forhandlinger med aktuelle entreprenører. Det er første gang
en slik kontrakt tas i bruk i Midt-Norge, skriver Statens vegvesen i en
pressemelding.
– Statens vegvesen vil legge vekt på leverandørens
kontraktspesifikke klima- og miljøtiltak som bidrar til miljøeffekt og
reduksjon av klimagassutslipp. Vi ønsker å utfordre entreprenørene til å bruke
sin kompetanse og kreativitet til å tenke nytt når det gjelder klima og miljø,
sier Per Fladvad, som er prosjektleder for drift i område midt i Statens
vegvesen, i meldingen.
Konkurransen foregår i to trinn. I første omgang må
entreprenørene melde sin interesse for å bli med i anbudskonkurransen. Leverandørene
som godkjennes inviteres til å komme med første tilbud. Deretter foretar
Statens vegvesen en evaluering og inviterer tre til fire entreprenører til
forhandlinger. Neste trinn er at entreprenørene leverer sitt andre og
endelige tilbud, og Statens vegvesen vekter pris og de øvrige kriteriene for å
avgjøre hvilken entreprenør som gir mest for pengene.
– Det blir tilbudskonferanse 24. september og frist
for innlevering av forespørsel om deltakelse i konkurransen er 14. oktober.
Etter planen skal kontrakten undertegnes i uke sju i 2025, sier Fladvad.
Kontrakten omfatter riks- og europaveger i Levanger, Verdal,
Inderøy, Steinkjer, Snåsa, Grong og Namsskogan kommuner.