– Maskinen hadde veldig lavt energiforbruk, men hadde en stor batteripakke på 1.000 kWh som nok ikke er et realistisk alternativ for entreprenørene i dag, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen. Foto: Bård Nonstad/Statens vegvesen
Statens vegvesen brøytet Dovrefjell elektrisk. Foto: Bård Nonstad/Statens vegvesen
Fra i år skal også alle Statens vegvesens veidriftskontrakter vekte klima med minst 30 prosent i tildelingene. Foto: Bård Nonstad/Statens vegvesen
Statens vegvesen brøytet Dovrefjell elektrisk. Foto: Bård Nonstad/Statens vegvesen
Statens vegvesen brøytet Dovrefjell elektrisk. Foto: Bård Nonstad/Statens vegvesen

Vegvesenet ferdig med forsøk: – Piloter må ikke oppfattes som annet enn piloter

Etter å ha brøytet 200 mil vei over E6 på Dovrefjell i februar er Statens vegvesens konklusjon fortsatt at det finnes gode nullutslippsløsninger for drift av vinterveiene. – Politikerne må ikke tro at et pilotprosjekt gjør at de kan sette krav om brøyting med el-maskiner, sier Julie Brodtkorb, administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF).

Publisert Sist oppdatert

Kjære leser!

For å fortsette å lese må du logge inn eller kjøpe et abonnement.

Jeg er ikke abonnent

Bli abonnent

Mange bedrifter har tegnet bedriftsavtale hos oss.
Den løsningen gir alle med e-post inneholdende bedriftens maildomene tilgang.
Lurer du på om din bedrift har en bedriftsløsning?
Send oss en mail, så sjekker vi det ut for deg. Andre spørsmål? Kontakt oss

Powered by Labrador CMS