En strekning hadde 99,3 prosent i punktlighet – en annen 60,6 prosent
I 2024 brukte Bane Nor 8,8 milliarder kroner på vedlikehold og fornyelse av jernbanens infrastruktur, men punktligheten faller. Og både styret og ledelsen i Bane Nor advarer om at det vil ta tid å nå punktligheten.
Bane Nors mål er at 90 prosent av persontogene skal være i rute, men i 2024 oppnådde de en punktlighet på 86,1 prosent for persontog. Året før var
tallet 87,6 prosent.
Annonse
Samtidig øker vedlikeholdsetterslepet i takt med at punktligheten for persontog faller.
Kilde Bane Nor Årsrapport 2024
Bane Nor peker på flere årsaker til at punktligheten fortsetter å falle, selv om satsingen på vedlikehold og fornyelse øker.
I årsrapporten skriver de at stort snøfall i starten av 2024 påvirket både infrastrukturen
og togene.
I tillegg lister de opp bytting av strømlinene i Blixtunnelen,
problemer med togmateriell, brann på Nationaltheatret stasjon og feilen i
GSM-R-nettverket første juledag som årsaker til de svake tallene.
«Dette, sammen med kapasitetsutfordringer og andre problemer
i sporet har igjen ført til redusert punktlighet», skriver Bane Nor i sin oppsummering av året.
Punktligheten for Gardermobanen gikk også ned, fra 91,4 prosent i
2023 til 89,6 prosent i 2024. Punktligheten for godstrafikken gikk ned fra 75,5
prosent i 2023 til 74,6 prosent.
«Godstrafikken påvirkes i stor grad av punktligheten ved
avreise fra godsterminalen, særlig avgangspunktligheten fra Alnabru har
påvirket punktligheten for godstrafikken i 2024. Omkjøring via Rørosbanen,
grunnet gjenoppbyggingen av Randklev bru etter ekstremværet «Hans», bidro også
til at punktligheten for godstog endte på 74,6 prosent i 2024. Randklev bru
gjenåpnet for trafikk i mai 2024», skriver Bane Nor.
Vil ta tid
Jon-Erik Lunøe er konstituert konsernsjef i Bane Nor.Arkivfoto: Bane NOR
Men til tross for økte bevilgninger og at Bane Nor brukte 8,8 milliarder på vedlikehold og fornyelse i 2024, advarer både konsernledelsen og styret om at det vil ta tid å komme på rett spor.
«På grunn av en overbelastet og enkeltsporet jernbane, der feil fører til store følgeforsinkelser, et stort vedlikeholdsetterslep og gamle togsett, vil det ta tid å nå målet om 90 prosent punktlige persontog og 80 prosent punktlige godstog », skriver styret i årsrapporten.
Konstituert konsernsjef i Bane Nor, Jon-Erik Lunøe, kommenterer utsiktene slik:
– Det kreves en prioritering
over flere år før vi begynner
å se resultater på infrastrukturen
med bedret punktlighet og
driftsstabilitet, er meldingen fra Lunøe i årsrapporten.
– For 2025 fikk vi for første gang mer penger over statsbudsjettet til vedlikehold og fornyelse enn til utbygging av jernbanenettet. Dette er avgjørende for å gjøre jernbanen enda bedre. Sammen med en gradvis fornyelse av togparken, ferdigstilte utbyggingsprosjekter og en ruteplan som gir rom for nødvendig vedlikehold, vil økte midler til utvikling av jernbanen gi en mer punktlig jernbane i løpet av NTP-perioden, skriver Lunøe videre.
60,6 prosent på Sørlandsbanen langdistanse
Det er store forskjeller på punktligheten på de ulike strekningene. Åpningen av dobbeltspor mellom Arna og Bergen har bidratt til en punklighet på 99,3 prosent, mens Sørlandsbanen langdistanse lå betydelig lavere.
– På enkeltstrekninger som Østfoldbanen oppnådde vi en punktlighet på over 90 prosent i 2024 etter gjenåpningen av Blixtunnelen, noe som gir større kapasitet og stabilitet på denne banestrekningen. Sørlandsbanen langdistanse hadde en punktlighet på 60,6 prosent i 2024, skriver Lunøe som peker på feil hos togselskapene, følgeforsinkelser og infrastrukturen som årsak, ifølge Lunøe.
– Strekningsvise punktlighetstall forteller oss mer om tilstanden og hvor det er utfordringer, og utfyller slik sett det samlede prosenttallet for jernbanenettet, skriver han.