Enklere hverdag med iPhone

- Med innføringen av iPhone som håndholdt løsning har vi forenklet arbeidsoperasjonene til våre maskinførere. I tillegg sparer vi to dager pr. uke på registrering av maskintid og timelister, sier daglig leder Norman Hole i Hole Maskiner AS i Sykkylven.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

- Tidligere leverte sjåførene hver mandag inn utfylte skjemaer på arbeidsoppdrag, timelister og maskintid. Listene ble punchet og registrert i vårt ERP-system og gjort klart som lønns- og fakturagrunnlag. Etter innføring av iPhone og InSoft Mobil registreres timene den dagen jobben er utført. Hver morgen tar vi ut en liste over oppdrag, hvem som har utført arbeidet, og sortert på hver kunde, sier Hole.

- Vår filosofi er at alle oppdrag kun skal registreres en gang. Med iPhone har vi redusert behovet for slike arbeidsoperasjoner og frigjort kapasitet til andre forefallende operasjoner. Årlige besparelser inklusiv arbeidsgiveravgift og sosiale kostnader er nå på ca 190 000 kroner, opplyser Hole.

- Vi registrer kundenavn, prosjekt, delarbeid, når arbeidet starter og sluttføres, valg av maskinutstyr og en beskrivelse av arbeidsoppgaven. Alle registreringer i systemet skjer kun en gang. Ved for eksempel planering rundt et hus, skriver maskinføreren graving av grøft bak hus, planering og oppretting for asfaltering. Når teksten skrives inn på iPhonen, overføres den til ERP-systemet og fremkommer spesifisert på fakturaen når den produseres. Her fremkommer det også hvilken maskin som er benyttet, sier Hole.

Informasjonen er lønnsgrunnlag for maskinføreren og benyttes også til statistikk for faktureringstimer på gravemaskinen. Skal det for eksempel legges ned 110 mm drensrør velges en funksjon som heter registrert vare. Her fremkommer vareforbruk som benyttes til fakturagrunnlag. På sikt er det også mulig å ta ut kart over rør og kabler på iPhonen. Maskinførerne kan da laste ned en oversikt over området og unngår å grave over vannrør, strøm- og telekommunikasjonskabler.

- Registrerte timer blir straks synlige i interne systemer. Dagrapporter om timeforbruk, materiellforbruk, ekstra arbeid og avvik registreres og sendes daglig til kunden. For oss og de fleste andre bedrifter er det avgjørende å ha kontinuerlig kontroll og oversikt over løpende drift, sier Norman Hole.

Et kvalitetssikringssystem er også integrert i løsningen. Her kan de ansatte melde avvik på hendelser og hente ut prosedyrer, sjekklister og kontrollplaner.

- Nå kan vi melde inn uønskede hendelser fra iPhonen og foreta risikoanalyse. Dermed får vi et dynamisk HMS-system som alle kan dra nytte av, fastslår Hole.

InSoft Norge AS har utviklet InSoft Mobil til iPhone. Online registrering av både timer, materiell og annen informasjon overføres fra telefonen og inn i forretningssystemet. - Programvaren ble lansert under Maskinentreprenørenes årlig samling på Loen 25. - 27. september i år og fikk meget god mottakelse.

– Alle som har iPhone kan laste ned applikasjonen og registrere og teste programmet selv i løpet av 10 sekunder. Så enkelt er det og så enkelt skal det være, sier salgssjef Steinar Engen i InSoft Norge.

Hole Maskiner AS i Sykkylven har 25 ansatte og en omsetning på ca 35 millioner kroner. Maskinentreprenøren arbeider med tradisjonelt grunnarbeid på veier og veianlegg og kraftverk i tillegg til grunnarbeid på industribygg og industritomter.

- Vi er den største aktøren i Sykkylven med over 50 prosent av markedet. 70 prosent av oppdragene er lokale mens resten er utenfor distriktet, sier Hole.

Powered by Labrador CMS