Statens vegvesen beveger seg i en retning med langt flere totalentrepriser, og i nesten alle store konkurranser følger Vegvesenet den såkalte Helgelands-modellen med prekvalifisering og forhandlinger med entreprenørene.

Alle milliardkontrakter blir totalentrepriser, men Vegvesenet gjør ett unntak

Med unntak av Rogfast-prosjektet, vil samtlige Vegvesen-kontrakter over en milliard kroner bli lyst ut som totalentrepriser. I segmentet 100 - 500 millioner kroner er det fortsatt enhetspriskontraktene som dominerer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

Det viser Statens vegvesens nylig oppdaterte tilbudsplanrapport. I oversikten over Vegvesenets kommende konkurranser ligger det til sammen 24 prosjekter over 100 millioner kroner, som i stor grad planlegges utlyst i 2021 og 2022. Fordelingen mellom totalentrepriser og enhetspriskontrakter er helt lik, 12-12.

Ni milliardprosjekter

I tilbudsplanrapporten ligger det ni prosjekter hvor kontraktene er beregnet til over en milliard kroner. Seks av milliardkontraktene planlegges med totalentrepriser og tre med enhetspriskontrakter. Samtlige tre enhetspriskontakter kommer i Rogfast-prosjektet, og skal ifølge Vegvesenets oversikt lyses ut i 2021.

Ifølge utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen, ville også Rogfast-kontraktene blitt lyst ut som totalentrepriser hvis planleggingen hadde startet i dag.

– Vi går utvilsomt i en retning der de største kontraktene våre blir totalentrepriser. Når det gjelder Rogfast, så har planleggingen og prosjekteringen kommet så langt at både vi og bransjen er enige om at det vil være lite hensiktsmessig å kjøre dette prosjektet med totalentrepriser, sier Davik til Byggeindustrien.

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

Prekvalifisering og forhandling i alle kontrakter

Han mener overgangen til totalentrepriser i de største prosjektene er et viktig strategisk grep for Statens vegvesen, men Davik fremhever at det er minst like viktig at de nå i nesten alle store konkurranser følger den såkalte Helgelands-modellen med prekvalifisering, og ikke minst forhandlinger med aktørene.

– Utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen tar seg av prosjekter over 200 millioner kroner, og i nesten alle våre kontrakter gjennomfører vi nå forhandlinger med aktørene, uavhengig om det er enhetspriskontrakter eller totalentrepriser. Det gjør at entreprenørene får en mye bedre opplevelse av hva vi som byggherre er ute etter, og motsatt har vi også mulighet til å få gode innspill og ikke minst en forståelse for hvordan entreprenørene har tenkt å løse oppgavene. Det har så langt vært veldig positivt, og vi har fått gode tilbakemeldinger fra markedet, sier Davik.

Vil redusere antallet konflikter

– Er valget av totalentrepriser i de største kontraktene et grep dere gjør for å forsøke å redusere konfliktnivået i Vegvesen-prosjektene?

– Ja, i hvert fall når vi kjører totalentrepriser med forhandlinger i forkant. Det tror vi er veldig vesentlig i forhold til å redusere konfliktnivået i prosjektene. Vi kommer til å følge utviklingen i konfliktnivået tett, men fortsatt har vi igangsatte prosjekter som hadde blitt lyst ut på en annen måte i dag, fastslår Davik.

– I konkurransene vi kjører nå er vi på en helt annen måte enn før opptatt av å velge entreprenøren som har det mest fordelaktige tilbudet med tanke på blant annet løsninger, kompetanse og CO2-avtrykk. Det er med andre ord mange flere elementer enn pris som vurderes, og det er vi ganske sikre på vil slå positivt ut på konfliktnivået i bransjen, fortsetter Vegvesenets utbyggingsdirektør.

Flest enhetspriskontrakter under 500 millioner kroner

I segmentet 100 – 500 millioner kroner er det fortsatt et klart flertall av enhetsprisekontrakter i Vegvesen-prosjektene. Davik tror det er et bilde som kan vedvare.

– Jeg tror nok dette fortsatt vil være et segment hvor det blir flere enhetsprisekontrakter. Når vi går ut med de største kontraktene, så henvender vi oss til store entreprenører som er drevne på totalentrepriser, de har relasjoner med rådgivere, og de ser muligheter med å optimalisere gjennom en totalentreprise. I de litt mindre kontraktene, så forholder vi oss til et marked med vekslende erfaring med totalentrepriser. Det vil derfor være et konkurransevridende element hvis det er for mange totalentrepriser blant kontaktene som er litt mindre, mener Davik.

Handler om risikoplassering

– Hvilke vurderinger ligger bak valget om et prosjekt skal være totalentreprise eller enhetspriskontrakt?

– I bunn og grunn så handler dette om plassering av risiko. Hvis risikoen i prosjektet ikke er kontrollerbar og dermed vanskelig å prise for entreprenør, så er det best at byggherre tar risikoen. Der entreprenør har mulighet til å ta risikoen og ikke minst sammen med byggherre ta ned risikoen gjennom å få diskutert blant annet løsningsvalg, så er totalentrepriser bedre. Hva vi velger vil variere fra prosjekt til prosjekt, men som sagt vil vi dreie oss mer mot totalentrepriser i de største prosjektene, sier Davik, som også minner om at det finnes ulike typer av totalentrepriser.

– For eksempel kan vi ta ut tunnelsikringen av en totalentreprise og velge en oppgjørsform der risikoen blir plassert på byggherre, sier han.

Flest av de største kontraktene

Statens vegvesens oversikt over kommende prosjekter viser at 15 av 24 kontrakter over 100 millioner kroner ligger i segmentet pluss 700 millioner kroner, 37,5 prosent av kontraktene over 100 millioner blir milliardkontrakter. I segmentet 300-500 millioner kroner ligger det kun inne to prosjekter i Vegvesenets tilbudsplanrapport, mens i segmentet 100- 300 millioner ligger det inne seks planlagte kontrakter.

Davik er uenig i at vi nå ser en trend med flere store Vegvesen-oppdrag og færre jobber for entreprenørene som sikter seg inn på kontrakter under 500 millioner kroner. Han påpeker også at oversikten kan endre seg, ikke minst når NTP for perioden 2022 – 2033 legges frem våren 2021.

– Statens vegvesen vil fortsette å ha prosjekter i alle størrelser, og vi skal også fortsette å bruke hele verktøykassa med kontraktsformer, understreker Davik.

Fordelingen

I Statens vegvesens tilbudsplanrapport ligger det til sammen 24 prosjekter over 100 millioner kroner, som i stor grad planlegges utlyst i 2021 og 2022.

Fordelingen ser slik ut:

* 6 kontrakter i segmentet 100 – 300 millioner - 5 enhetspriskontrakter og 1 totalentreprise.

* 2 kontrakter i segmentet 300 – 500 millioner - 1 enhetspriskontrakt og 1 totalentreprise.

* 1 kontrakt i segmentet 500 – 700 millioner - 1 totalentreprise.

* 6 kontrakter i segmentet 700 – 1000 millioner - 2 enhetspriskontrakter og 4 totalentrepriser.

* 9 kontrakter i segmentet over 1 milliard kroner - 3 enhetspriskontrakter og 6 totalentrepriser.

Powered by Labrador CMS