Follobanen kan bli utsatt til 2023
Omdisponering av investeringsmidler fra den nye Follobanen til vedlikehold kan føre til at utbyggingen tidligst står ferdig i 2023. På tross av at jernbaneprosjektet er et eget punkt på statsbudsjettet.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Allerede i 2009 gikk regjeringen ut og lovet at nytt dobbeltspor mellom Ski og Oslo skulle stå klar i 2019. Tidligere denne måneden la transportetatene frem sitt forslag til Nasjonal transportplan (NTP) 2014 – 2023. Der skisserer de at deler av investeringsmidlene til jernbanen bør omdisponeres til vedlikehold.
I rapporten står det; ”I persontrafikkalternativet vil Follobanen delvis kunne gjennomføres, men vil ikke stå ferdig før etter 2023.”
Ordførerne i de berørte kommunene raser, og mener dette er et løftebrudd. Arbeidet med å oppgradere Ski stasjon er allerede godt i gang, og prosjektet har dessuten fått en egen post på statsbudsjettet. Sammen med to veiprosjekt er Follobanen prøveprosjekt for Regjeringens nye måte å finansiere store samferdselsprosjekt på, såkalt prosjektfinansiering.
Til Aftenposten sier lederen for Transportkomiteen på Stortinget Knut Arild Hareide at usikkerheten rundt dette prosjektet viser at å ha en egen budsjettpost ikke har noe reell betydning.
- Skal vi kunne starte et så stort prosjekt som dette må vi ha vi en dato for når det skal være ferdig, og en forutsigbar finansiering for hele beløpet, sier utbyggingsdirektør Harald Nikolaisen i Jernbaneverket til Aftenposten.
Statssekretær Steinulf Tungesvik påpeker at dette er Jernbaneverkets forslag. – De mener at bare en budsjettøkning på over 45 prosent gjør dem i stand til å ha alt ferdig som planlagt, sier han, og legger til at en egen post på statsbudsjettet er det beste virkemiddelet regjeringen har for å sikre løpende bevilgninger.