Programleder Christian Aarhus, statsminister Erna Solberg, administererende direktør i Repstad Anlegg og styreleder i MEF, Arnstein Repstad og administrerende direktør Julie Brodtkorb i MEF og programleder Frode Aga.
Foto: Arve Brekkhus
Statsministeren i podkast: Follobanen har vært et lite mareritt
Statsminister Erna Solberg gjestet Byggeplassen-podkast under Arctic Entreprenur. Der la hun ingenting i mellom i sin beskrivelse av Norges største samferdselsprosjekt gjennom tidene, Follobaneprosjektet.
Det var under en sekvens av podkasten der utenlandske aktører i anleggsbransjen ble diskutert, at Follobanen ble omtalt av statsminister Erna Solberg.
- Follobanen er for å si det rett ut et lite mareritt. Det har det vært fra det startet. Det er første gang vi bygger et så stort jernbaneprosjekt siden 60-tallet. Vi har nesten ikke bygget det før, og det er åpenbart at vi ikke har hatt god nok kompetanse, sa Erna Solberg om jernbaneprosjektet som kun har hatt utenlandske hovedentreprenører.
Forsinkelser og anbudstrøbbel
En av entreprenørene, italienske Condotte, ble kastet ut fra sin del av prosjektet på grunn av økonomiske problemer. Det har bidratt til ett års forsinkelse og overskridelser. Prislappen er nå på 30,7 milliarder kroner, en sprekk på 2,2 milliarder. Åpningen er satt til desember 2022.
Bane NOR ble også dømt til å betale en rekordhøy erstatning på 273 millioner kroner til entreprenøren Skanska fordi anbudsreglene ble brutt i konkurransen da kontrakten til italienerne ble gitt.
I podkasten spurte Byggeindustrien Solberg om hvordan den norske bransjen skal få riktig kompetanse dersom de ikke får sjansen til å bygge et prosjekt som Follobanen.
- Nå snakker jeg om kompetanse i styring av prosjekter, og på anbudene i prosjektene, sa Erna Solberg.
Hun pekte på at det er veldig mye kompetanse i Norge, både i offentlig og privat sektor, men at man ikke har hatt den nødvendige teknologien til å levere den type maskiner som har vært sentrale i TBM-prosjektet.
Ubegrunnet frykt for utenlandske konkurrenter
Solberg mener frykten for økt konkurranse med utenlandske aktører i anleggsbransjen er ubegrunnet.
- Det som har vært særsynt de siste årene, er at vi aldri før hatt en så stor tyngde av anlegger som er bygd av norske selskaper. Selv om vi har økt samferdselsbudsjettene med 80 prosent, så har andelen anlegg levert av norske selskaper vært rekordhøy. Ett unntak stort unntak er Follobanen. Der må vi bare innrømme at vi har ingen store jernbaneentreprenører i Norge, sa Erna Solberg.
Statsministeren var ikke alene om å delta i podkasten. MEF-direktør Julie Brodtkorb og MEF-styreleder Arnstein Repstad var også gjester.
De presenterte maskinentreprenørenes hverdag for statsministeren, og kom med innspill på hva som kan bli bedre.
I podkasten hører du også statsministerens tanker rundt den nye regjeringskabalen, kinesiske entreprenører og gigantkontrakter og Follobanen.