Bodø Lufthavn fikk nytt banedekke i sommer.

SAS krever millionerstatning fra Forsvarsbygg

Det nye banedekket på Bodø Lufthavn tvinger flyselskapene til å skifte dekk langt oftere enn tidligere. Nå varsler SAS millionkrav i erstatning fra Forsvarsbygg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Det skriver Avisa Norland i en artikkel på sine nettsider.

– Etter hver landing i Bodø, og etter at et fly kommer fra Bodø til en annen flyplass, har vi måttet opprette en spesialrutine for sjekk av dekkene. Vi opererer på flyplasser i tre verdensdeler, og dekkslitasjen vi opplever etter å ha vært på Bodø lufthavn, er helt unikt, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen til avisen.

Han viser til at det på det nye epoxydekket medfører en banestruktur som er målt til å være 1,7 til 1,8 mm, mens den såkalte ICAO-standarden for dette er 1 mm, ifølge Johansen.

Kostbar friksjon

Rullebanen på Bodø Lufthavn har tidligere bestått av gamle betongelementer, og man har slitt med for liten friksjon. Nå, etter at byggherre Forsvarsbygg fikk et nytt epoxydekke lagt i sommer, har problemet blitt det motsatte.

SAS rapporterer at de nå må bytte ut dekk 20 prosent oftere enn før på Bodø Lufthavn.

Selskapet har, ifølge an.no, beregnet en merkostnad på 1,5 millioner kroner hver måned, som et direkte resultat av slitasjeskadene som oppstår på grunn av rullebanedekket i Bodø.

Avvist

I et brev datert 7. oktober krever SAS erstatning av Forsvarsbygg, og kravet avvises i et brev datert 16. oktober, skriver avisen.

– I det brevet vi har fått fra SAS, og det som er kommet fra SAS sin side så langt, så kan vi ikke se at vi har noe ansvar i saken. Verken faktisk eller rettslig grunnlag, sier rådgiver og advokat Lars Øyvind Aasgaard hos Advokatene i Forsvarsbygg.


Powered by Labrador CMS