Statens vegvesen jobber med ulike tiltak som skal kutte CO2-utslippet i de tilfellene de ikke klarer å unngå veibygging over myrområder. Bildet er fra E6-utbyggingen på Helgeland hvor veien bygges oppå myra. Metoden gir ifølge Statens vegvesen 90 prosent mindre CO2 utslipp enn vanlig måte å bygge på. Entreprenøren LNS, Aas Jacobsen/Vianova-nettverket og NGI har vært med på å utvikle myrkonseptet.
Statens vegvesen jobber med ulike tiltak som skal kutte CO2-utslippet i de tilfellene de ikke klarer å unngå veibygging over myrområder. Bildet er fra E6-utbyggingen på Helgeland hvor veien bygges oppå myra. Metoden gir ifølge Statens vegvesen 90 prosent mindre CO2 utslipp enn vanlig måte å bygge på. Entreprenøren LNS, Aas Jacobsen/Vianova-nettverket og NGI har vært med på å utvikle myrkonseptet.

– Det er mulig å sile ut veitraseer med høye klimagassutslipp

Statens vegvesen jobber med flere konkrete tiltak som skal gi betydelig reduksjon i CO2-avttrykk når det bygges vei over myrområder. Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik er allikevel klar på at førsteprioritet er å unngå å bygge over arealer med særlig stor naturverdi, og han peker på to ferske naturvernavtaler som vil øke fokuset på å sile ut veitraseer med høye klimagassutslipp.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Kjære leser!

For å fortsette å lese må du logge inn eller kjøpe et abonnement.

Jeg er ikke abonnent

Bli abonnent

Mange bedrifter har tegnet bedriftsavtale hos oss.
Den løsningen gir alle med e-post inneholdende bedriftens maildomene tilgang.
Lurer du på om din bedrift har en bedriftsløsning?
Send oss en mail, så sjekker vi det ut for deg. Andre spørsmål? Kontakt oss

Powered by Labrador CMS