Utbedringer på plattformkant skal gi mindre avstand mellom tog og plattform, og bedre tilgjengelighet til T-banen for reisende med Grorudbanen, som her på Linderud. Foto: Arne Aasheim/Sporveien
Utbedringer på plattformkant skal gi mindre avstand mellom tog og plattform, og bedre tilgjengelighet til T-banen for reisende med Grorudbanen, som her på Linderud.

Grorudbanen gjenåpner

Sporveien er ferdig med sommerens oppgraderinger på Grorudbanen, og mandag 19. august er T-banen tilbake i normal trafikk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

– Arbeidet på Grorudbanen i sommer har ført til store synlige og følbare forbedringer for alle som reiser med T-banen. Ikke minst er det bedre tilrettelagt med tanke på tilgjengelighet for alle reisende. Men viktigst av alt er det at T-banen faktisk går. Riktig vedlikehold er helt nødvendig for å oppnå stabil drift. Til de 80 000 daglige reisende på banen er det bare å si takk for tålmodigheten, og god reise, sier byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea (V) i en pressemelding.

Lørdag 20. juli kunne reisende på nedre del av Grorudbanen stige om bord på T-banen fra oppgraderte plattformer mellom Økern og Veitvet. Søndag 18. august ble Sporveien ferdig med del to av prosjektet, med ferdigstillelse av arbeidene på strekningen fra Veitvet til Vestli.

– Etter sju intense sommeruker, med nærmere 300 arbeidere i jobb på skift i sporet, er vi glade for å kunne gjenåpne Grorudbanen i ny prakt og i tide til skolestart, sier prosjektleder Kyrre Chapman i meldingen.

Det går i store kvanta, når Sporveien oppgraderer T-banens infrastruktur. Årets oppgraderinger på Grorudbanen omfatter 10.000 meter med nye skinner, 20.700 meter med nye- og energibesparende strømskinner, 6.000 meter med forskaling, samt om lag 3.000 meter med nye- og oppgraderte plattformkanter, inkludert påstøp, taktile heller og nye ledelinjer for blinde og synshemmede.

Foto: Peder Skoglund/Sporveien

Siden arbeidene startet opp 30. juni har det gått med om lag 400 tonn med sparkelmasse, 10.000 kvadratmeter med nytt asfaltdekke, mens det på stasjonene Stovner, Romsås og Vestli alene vil være lagt 2.800 kvadratmeter med ny skifer. I tillegg har tilgjengelighetsprosjektet skiftet ut all stasjonsbelysning fra Økern til Vestli.

– I Sporveien tar vi vare på det vi har, og vi håper reisende med Grorudbanen vil merke forskjellen. Det har blitt betraktelig lysere og triveligere på stasjonene Stovner, Romsås og Vestli. Sporveiens driftsavdelinger har stått for oppgradert tunnelbelysning, signalteknisk arbeid på strekningen, og det er gjort grøntarbeider og beplantning på flere av traseens stasjoner utendørs, legger Chapman til.

Powered by Labrador CMS