– Vi forbereder nå løfteoperasjonen av de to bruelementene, som hver veier 270 tonn. Til å hjelpe oss med dette har vi måttet leie en stor kran fra Danmark da det ikke finnes store nok kraner til en slik løfteoperasjon i Norge. Krana som skal benyttes er en Liebherr LR 11350, skriver Bane Nor i en pressemelding.
Krana har en totalvekt på cirka 1.450 tonn, og opereres av en sjåfør som sitter inne i krana. En supervisor er på plassen og dirigerer den. Kranbommen, som skal løfte bruelementene, har en lengde på 84 meter. Den har en kløftekapasitet på 329 tonn på 58 meter, som er avstanden fra senter kran til løftet, det vil si den midterste bruseksjonen.
– Vi har leid kranen fra BMS Heavy Cranes AS, og det er Crane Norway som skal montere krana og løfte bruelementene opp fra Gudbrandsdalslågen, skriver byggherren.
Denne uken har de startet arbeidet med å lage en fylling i Gudbrandsdalslågen på sørsiden av jernbanebrua. De bygger en fylling omtrent 25 meter ut i elva som den store krana skal stå på for å heise i land de to bruelementene.
– Vi bruker grov stein til å lage fyllingen, og den blir på om lag 6.000 kubikk masser. Vi vil også plastre fyllingen utvending slik at den har et solid erosjonssikret lag. Vi har søkt og fått tillatelse til å lage fyllingen i elva av Noregs vassdrags- og energidirektorat (NVE), heter det videre i meldingen.
– Vi har etablert et område ved elva der krana skal rigges i første omgang. Når vi har løftet bruelementene på land blir de to fagverkene lagt her og undersøkt for eventuelle skader. Det gir oss en optimal innsikt i hva som skal til for å reparere dem, og utføre jobben på stedet, sier banedirektør Eivind Bjurstrøm i Bane Nor i meldingen.
Randklev bru sør for Ringebu fikk store skader i forbindelse med ekstremværet «Hans». De store vannmengdene i Gudbrandsdalslågen førte til at et av brufundamentene ble ødelagt, og dermed seg to av bruelementene ut i elva.
– Vi jobber nå på spreng for å kunne reetablere bruforbindelsen over elva slik at vi kan kjøre gjennomgående tog på Dovrebanen så raskt som mulig. Hvis vi kan bruke bruelementene igjen, bygge opp et nytt fundament og løfte bruelementene på plass igjen vil det ta kortere tid før vi kan gjenåpne Dovrebanen for gjennomgående trafikk enn om vi må bygge helt ny bru, sier Bjurstrøm.