Etter at NCC trakk seg fra konkurransen om kontrakten E02 Kvitsøy, er det kun Skanska og JV Implenia/Stangenland som kjemper om byggingen av 8,8 kilometer hovedtunnel og kryss og ramper under Kvitsøy. Illustrasjon: Norconsult/Statens vegvesen.
Kontraktsignering ved Rogfast er utsatt – nye forhandlinger med to entreprenører
Statens vegvesen meldte først at endelig tilbud på den siste store tunnelkontrakten ved E39 Rogfast skulle leveres innen 8. mars. Nå opplyser byggherren at det blir ny forhandlingsrunde og dermed ingen kontraktsignering i april som tidligere signalisert.
– Det skal fortsatt leveres inn tilbud i starten av mars, men det blir ikke det endelige tilbudet. I kontrakten har vi mulighet til å øke antall forhandlinger og vi har bestemt at det blir en ny forhandlingsrunde. Det er kvaliteten på tilbudene og dialogen tilknyttet eventuelle uklarheter i konkurransegrunnlaget som bestemmer antallet forhandlinger, sier prosjektsjef Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen, til Byggeindustrien.
Annonse
NCC trakk seg
I slutten av september i fjor kom Statens vegvesen med meldingen om at JV Implenia/ Stangeland, Skanska og NCC, var prekvalifisert for den siste store Rogfast-kontrakten (E02 Kvitsøy). Acciona ble avvist og dermed var tre av fire som søkte om å bli prekvalifisert med videre i konkurransen.
NCC valgte imidlertid å trekke seg fra konkurransen før fristen for første tilbud gikk ut 20. desember i fjor. Statens vegvesen har dermed vært i forhandling med to tilbydere.
Ifølge tidligere melding fra byggherren skal det endelige tilbudet leveres 8. mars og kontraktsigneringen var planlagt i april.
Nå opplyser altså Oddvar Kaarmo at det blir en ny forhandlingsrunde som er satt til starten av april. Han presiserer samtidig at også andre kontrakter ved Rogfast-prosjektet er anskaffet med to runder med forhandlinger.
– I begynnelsen av mai skal entreprenørene levere inn det som mest sannsynlig er det endelige tilbudet, og deretter skal vi evaluere tilbudene før vi kommer med en innstilling. Signering av kontrakt vil dermed skje enten i slutten av mai eller begynnelsen av juni, opplyser Kaarmo.
Misforståelser
Vegvesenets prosjektsjef understreker at det ikke nødvendigvis er prisen på tilbudene som styrer omfanget av forhandlinger.
– Det kan også være misforståelser i konkurransegrunnlaget, og det kan være ting i tilbudene som vi opplever som uklart og som gjør at vi velger nye forhandlinger, forteller Kaarmo.
– Er det en utfordring for konkurransen at det kun står igjen to tilbydere?
– For vår del hadde det selvsagt vært ideelt om NCC også fulgte konkurransen hele veien frem. Vi liker konkurranse, og blir den begrenset så kan det påvirke kvaliteten på tilbudene. Men det er fortsatt konkurranse om jobben og det er to tunge aktører i det norske tunnelmarkedet som konkurrerer om det vi mener er en flott kontrakt, fremhever prosjektsjefen.
Byggeindustrien har spurt NCC om hvorfor de valgte å trekke seg fra Rogfast-konkurransen. Kommunikasjonssjef Tor Heimdahl svarer i en e-post at entreprenørselskapet av konkurransemessige årsaker ikke kommenterer beslutninger i forbindelse med anbudskonkurranser.
Allerede etablert i prosjektet
JV Implenia Norge AS/ Stangeland og Skanska Norge er allerede godt i gang med hver sin store entreprise ved Rogfast-prosjektet. Kaarmo svare følgende på spørsmål om Vegvesenet ser det som en fordel at de som er med i konkurransen allerede er godt etablert i prosjektet?
– Jeg kan i hvert fall si at det ikke er en ulempe for entreprenørene at de er kjent med både Rogfast-prosjektet og omgivelsene, sier Kaarmo.
Entreprisen E02 Kvitsøy regnes som den mest komplekse i Rogfast-prosjektet. Kontrakten omfatter byggingen av 8,8 kilometer toløpstunnel nord og sør for Kvitsøy. Under Kvitsøy skal det også blant annet også bygges to ventilasjonssjakter og planfritt kryss i tunnelen med ramper og rundkjøringer.
Vegvesenet har tidligere oppgitt en forventet kontraktssum på opp mot seks milliarder kroner og oppstart for den siste store tunnelentreprisen skal etter planen skje i høst.
Men før den tid fortsetter Skanska og JV Implenia/Stangeland drivingen av tunnelen fra hver sin side av Boknafjorden.
– Det er god fremdrift og vi har egenlig ikke støtt på noen utfordringer av betydning. Det er et litt dårlig berg å bygge tunnel i på Bokn der Rogfast avsluttes mot nord, men vi opererer med sikringsklasser som er kurante å håndtere for norske entreprenører, sier Kaarmo.