Ønnåsen tunnel, VestfoldbanenChristian Aarhus
Dobler levetiden til Vestfoldbanen-tunnelene
Ved å gå bort fra skumbetong i tunnelene på Vestfoldbanen, og heller satse på betongelementer, fordobles levetiden til omtrent 100 år.
Det skriverNRK Telemarki en artikkel på sine nettsider mandag.
Prosjektsjef Lars Tangerås i Jernbaneverket sier overfor statskanalen at man har gått bort fra den opprinnelige løsningen med skumbetong i tunnelene mellom Porsgrunn og Larvik.
– Altså, vi snakker om en dobling av levetiden, fra kanskje 50 år til opp mot 100 års levetid på betongelementer, uttaler han.
Tangerås sier Jernbaneverket valgte en mer solid og robust løsning fordi høyhastighetstog gir en annen slitasje på tunnelene.
– Fordi det er sterke trykk- og sugekrefter fra tog som kjører i 250 kilometer i timen. Det gjør at du må ha en mest mulig solid og robust løsning, sier Tangerås.
Jernbaneutbyggingen mellom Larvik og Porsgrunn har en prislapp på omtrent 6,5 milliarder kroner.
I det opprinnelige prosjektet skulle Jernbaneverket ha PE-skum og sprøytebetong. Prisen for å bytte til elementer i betong er på 420 millioner kroner. I de syv tunnelene monteres det nå 28.000 elementer, både i vegger og tak, heter det i artikkelen på nrk.no.