Riggområde for Follobanen i et tidligere steinbrudd på Åsland, ved bjørndal bydel i Oslo.

Follobanen i rute

Hovedarbeidene på Åsland anleggsområde er i gang på Follobaneprosjektet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Det skriver Jernbaneverket i en pressemelding fredag.

Fremdriften på Norges største samferdselsprosjekt er dermed som planlagt, skriver Jernbaneverket i meldingen.

Sammenslutningen av selskapene Acciona Infraestructuras og Ghella er totalentreprenør for Follobaneprosjektets største kontrakt, som omfatter bygging av Nordens lengste jernbanetunnel med tunnelboremaskiner. Kontrakten mellom Jernbaneverket og spansk-italienske Acciona Ghella ble signert 23. mars i år.

Torsdag denne uken flyttet ansatte i Acciona Ghella inn i anleggsbrakkene på Åsland, og startet opp arbeidet.

– Vi er i rute, og etter noen måneders hard planlegging og jobbing, er vi nå klare til å starte selve arbeidet med Follobanen. Dette er en viktig milepæl for oss, uttaler prosjektdirektør Fernando Vara i Acciona Ghella Joint Venture.

Follobanen skal, etter planen, stå ferdig i desember 2021, og Acciona Infraestructuras og Ghellas kontrakt omfatter prosjektering, anskaffelser og konstruksjon av det som blir Nordens lengste jernbanetunnel. Kontrakten har en verdi på 8,7 milliarder kroner.

Powered by Labrador CMS