NHO: - Vi prioriterer hele intercity
- Vår ambisjon er fortsatt å få en moderne og velfungerende jernbane på Østlandet – gjennom et fullt utbygget intercitytriangel, sier NHO-direktør Petter Haas Brubakk.
En ny rapport, som ble lagt frem mandag, konkluderer med at et intercitytriangel som strekker seg til Lillehammer, Skien og Halden ikke er lønnsomt og advarer mot en full utbygging.
- Dette rokker ikke ved det videre arbeidet vårt med å få på plass et velfungerende jernbanenett i Østlandsområdet, sier Petter Haas Brubakk, direktør for næringspolitikk i NHO. - Det er nettopp på Østlandet persontransporten med jernbane har størst trafikkgrunnlag og utgjør et fortrinn i forhold til andre transportmidler.
NHO mener TØIs og Dovres rapport gir et for snevert bilde av virkeligheten: - Det fanger ikke i tilstrekkelig grad opp virkningene av en full utbygging av intercitytriangelet til Lillehammer, Skien og Halden.
Trafikkvekst
- Prognosene tilsier en enorm trafikkvekst særlig i Østlandsområdet som vil skape store framkommelighetsproblemer med konsekvenser for hele landet. Vi må nå tørre å prioritere samferdselsinfrastruktur som kan møte den økte etterspørselen. Hvis ikke vil transportsystemene på Østlandet kunne bryte sammen.
I SamferdselsLøftet – Næringslivets transportplan 2014-2023 tar NHO til orde for å satse på infrastruktur som er med på å realisere større og mer robuste bo- og arbeidsmarkedsregioner: - Utbygging av nytt intercitytriangel i Østlandsområdet er ett av prosjektene som vi prioriterer i vår plan, sier Brubakk. - Et ferdig utbygd intercitytriangel vil gi reduserte reisetider, det vil kunne dempe noe av presset på boligprisene i Oslo-området og indirekte være med på å holde rentene lave. Dette er noe som vil ha positive gevinster for næringslivet i hele landet.
- Og i følge Jernbaneverkets egne beregninger oppnås det samfunnsøkonomisk lønnsomhet for alle strekningene.
Oslo-tunnelen
Dovre og TØI har dessuten lagt til grunn uendret kapasitet i Oslo-tunnelen i sine beregninger: - Vi mener at Oslotunnelen må bli en del av IC-utbyggingen, noe som vil gi den nødvendige kapasitet for å utnytte full utbygging og igjen bidra positivt til den samfunnsøkonomiske nytten av prosjektet.
En viktig forutsetning er å få på plass en forutsigbar finansiering av prosjektet: - NHO mener at en så stor utbygging bør organiseres som et statlig utbyggingsselskap som har ansvar for hele utbyggingen langs alle tre strekningene. Slik organisering har vi gode erfaringer med.