Klargjør dobbeltsporet ved Tønsberg

Det er store tall og mye som skal på plass i løpet av seks hektiske uker på Vestfoldbanen ved Tønsberg. Over 1000 aksjonspunkter skal sjekkes ut og til sammen 31 000 arbeidstimer skal gjennomføres på seks uker.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

For å få koblet inn det nye dobbeltsporet på Vestfoldbanen i tide til 7.november må alt klaffe, skriver Jernbaneverket på sine nettsider.

– Så langt er vi godt i gang og alt ser bra ut, sier leder for totalbruddet Hanne Stormo og prosjektleder Jan Magne Nakken. 7. november skal 7,8 kilometer med nytt dobbeltspor nordover fra Tønsberg kobles inn på Vestfoldbanen. For å få klargjort det nye sporet for trafikk og for å utføre de gjenstående arbeidene er banen stengt for tog sør for Holmestrand i seks uker. Den gamle banen krysser det nye dobbeltsporet på fire steder, og derfor måtte arbeidene på disse stedene vente til innspurten. Men jobben er grundig planlagt.

– Jeg har drøyt tusen ulike aksjonspunkter på lista mi, sier Hanne Stormo. 31 000 arbeidstimer skal utføres av de ulike aktørene før alt er klart, men dette skal vi klare, planen er robust, forsikrer hun. Daglig avholdes det statusmøter med alle involverte entreprenører og parter for å sikre at framdriften holder.

Når den nye linjen kobles inn blir det den andre lengre parsellen på Vestfoldbanen som får moderne dobbeltspor og kan tillates for hastigheter på 200 km/t. 17 kilometer fra Kobbervik til Holm ble åpnet i 2001. Fra Holm til Holmestrand og videre til Nykirke er anleggsdriften i gang. På kort sikt kan togene på Vestfoldbanen nå møtes på den nye dobbeltsporparsellen Barkåker

- Tønsberg uten å måtte vente på hverandre på gamle Barkåker stasjon. En gammel svingete trase med 11 planoverganger kan tas ut av bruk og erstattes av moderne spor med høyere hastighet. Når flere parseller kan åpnes er målet en kjøretid med tog på en time fra Oslo til Tønsberg.

Les mer her

Powered by Labrador CMS