Ønsker flere totalentrepriser

Stor økning i jernbaneinvesteringene gjør at Jernbaneverket nå ser etter nye kontraktsstrategier. Utbyggingsdirektør Harald Nikolaisen tror det nå blir mer bruk av totalentrepriser.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Nye og langt bedre rammebetingelser har fått Jernbaneverket til å revurdere etatens kontraktsstrategi. I et innlegg under Tunneldagene 2011 kunne utbyggingsdirektør Harald Nikolaisen fortelle at utviklingen går mot en modell der Jernbaneverket rendyrker byggherrerollen mens brorparten av prosjekteringen gjøres eksternt. Jernbaneverket ønsker også mer aktiv bruk av totalentrepriser og andre kontraktsmodeller og ikke minst vil de ha større og sammenhengende entrepriser der det er hensiktsmessig.

- Vi har heller ikke noe imot egne utbyggingsselskaper med fastsatt finansiering. Vi ser ikke på det som noen trussel for oss, snarere tvert imot er det en effektiv måte å få bygget ut mer jernbane. Vi ser at det kommer til å bli veldig stor forskjell fra de store til de små prosjektene. For å kunne håndtere det spennet vi har i oppgaver må vi derfor ha en større verktøykasse av kontraktsmodeller, konstaterer Nikolaisen.

Utbyggingsdirektøren påpeker at grunnarbeider og jernbaneteknikk i dag er to helt forskjellige markeder og at de per i dag derfor ikke ser noen aktører i Norge som har erfaring og troverdighet til å levere nøkkelferdige jernbaneanlegg.

Jernbaneverkets investeringsbudsjett for 2011 ligger på drøye fire milliarder kroner. Så sent som i 2006 lå bevilgningene på 1,4 milliarder. Nikolaisen bemerker at både Jernbaneverket og deler av bransjen har hatt kapasitetsutfordringer knyttet til den brå budsjettoppgangen og han vektlegger samtidig at bransjen må forberede seg på en ny dobling av investeringsbudsjettene i løpet av fem år.

- Det er viktig å huske på at det ikke er Jernbaneverket som skal gjennomføre prosjektene. Av de fire milliardene vi skal investere i år går 90 prosent ut i markedet til eksterne leverandører. Vår rolle er å være en smal byggherreorganisasjon som sørger for effektiv konkurranseutsetting og god samhandling med leverandørene, sier Nikolaisen.

Les mer om Jernbaneverkets nye kontraktsstrategier i Byggeindustrien nummer 5.

Powered by Labrador CMS