– Noen av prosjektene har pågått over flere år og blir ferdige i 2024. Andre tiltak starter nå og skal bidra til en forbedring av jernbanen i fremtiden, skriver Bane Nor på sine nettsider.
Annonse
– I samarbeid med resten av sektoren skal vi gradvis styrke togtilbudet. Det er viktig slik at flere kan reise utslippsfritt, og for å flytte mer godstrafikk over fra veiene til klimavennlige spor, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane Nor, til banenor.no.
De 28 milliarder kronene til investeringer, drift, vedlikehold og fornyelse av jernbanen fordeler seg slik:
4 milliarder kroner til drift.
2,8 milliarder til vedlikehold.
5,2 milliarder til fornyelse (utbytting av gammelt utstyr).
16,3 milliarder til investeringer (helt ny jernbane).
Eriksen påpeker viktigheten av investeringer for å øke kapasiteten på jernbanen og midler til vedlikehold.
– Det er svært viktig å styrke vedlikeholdet og fornyelsen av våre gamle og delvis nedslitte anlegg. I tillegg trenger vi større kapasiteten på jernbanen. Flere av strekningene våre er sprengt på grunn av det store antallet person- og godstog som er i trafikk, sier konsernsjefen.
Eriksen sier han har stor tro på arbeidet som er i gang, og peker på syv effekter som de jobber for å oppnå allerede i år. I tillegg har de oppstart av et stort prosjekt for å styrke strømtilførselen på Bergensbanen.
Dette har Bane NOR avtalt med Samferdselsdepartementet at de skal levere i år:
Flere tog mellom Arna og Bergen – Her åpner det et nytt dobbeltspor i vår.
Styrker godstransporten på Bergensbanen
Flere tog på Gjøvikbanen
Nytt digitalt signalsystem (ERTMS) på Gjøvikbanen
Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen og innføring av nye tog
Flere og raskere tog på Dovrebanen
Bedre driftsstabilitet på Østfoldbanen
Randklev bru – Her forventes det en gjenåpning av togtrafikk før sommeren
I år starter arbeidet med å bytte ut det gamle og slitte strømanlegget mellom Hønefoss og Haugastøl på Bergensbanen.
Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen er fornøyd med lista over årets tiltak. Han påpeker at flere av prosjektene også skal bidra til færre forsinkelser og innstilte avganger.
– Vi har mye gammel infrastruktur og en del nedslitte anlegg. Det gjør arbeidet med punktlighet komplisert, tidkrevende og dyrt. Det finnes ingen enkle løsninger som gir raske resultater. Vi jobber for å bedre togtilbudet på sikt, i samarbeid med togselskapene og våre øvrige kolleger i jernbanesektoren, sier Eriksen.