Den nye sentrumsgata i Ski øker bredden fra ca ti meter i dag, til 26 meter. Illustrasjon: Vianova
Den nye sentrumsgata i Ski øker bredden fra ca ti meter i dag, til 26 meter. Illustrasjon: Vianova

Klart for ombygging av gate i Ski til en halv milliard

Prosjektet på fv. 152 Kirkeveien – Langhusveien er sendt ut på anbud, og en svært omfattende gateombygging skal utføres de neste 2,5 årene i Ski sentrum. Prosjektet har et kostnadsoverslag på en halv milliard kroner.

Publisert Sist oppdatert

Det er Akershus fylke som er byggherre for prosjektet som er stort både i omfang og kostnader. Prosjektleder Bjørn Aage Innstrand i fylkeskommunen forteller at prosjektet rent logistikkmessig nok vil by på utfordringer i byggeperioden.

– Dette er en bygate hvor vi ønsker å la trafikken gå mest mulig uberørt gjennom byggeperioden. Blant annet skal busser og utrykningskjøretøyer hele tiden være sikret gjennomkjøring, forteller han.

Fra 10 til 26 meters bredde

Omformingen av Ski sentrum til by går raskt framover, og prosjektet som nå er lyst ut innebærer utvidelse og ombygging av Kirkeveien til det som skal bli en attraktiv bygate. Fremkommelighet for bussene i Kirkeveien og Langhusveien fram til Ski stasjon som er blitt et viktig trafikknutepunkt, skal bedres, det samme gjelder for syklister og gående.

Den nye gata skal utvides fra ca 10 meters bredde som den er i dag, til hele 26 meter. Dette for å gi plass for to kjørefelt, et kollektivfelt, midtrabatt, siderabatter med gatetrær og regnbed for lokal overvannshåndtering. I tillegg kommer det komplette gang- og sykkelveger på begge sider.

Rundkjøringen blir oval

Slik blir den nye gata: to kjørefelt, et kollektivfelt, midtrabatt, siderabatter med gatetrær, og gang- og sykkelvei på begge sider. Illustrasjon: VIanova
Slik blir den nye gata: to kjørefelt, et kollektivfelt, midtrabatt, siderabatter med gatetrær, og gang- og sykkelvei på begge sider. Illustrasjon: VIanova

Planen omfatter også kollektivfelt i Langhusveien fra og med holdeplassen ved Ski sykehus og til krysset med Kirkeveien (ca. 300 m). Dagens kryss mellom Kirkeveien og hhv. Langhusveien og Sanderveien gjøres om til én oval rundkjøring. I tillegg skal det etableres bussholdeplass (kantstopp) ved Ski skole.

Det skal også bygges fire kryssingspunkter for gående i Kirkeveien og to i Langhusveien, samt opphøyd gangfelt ved holdeplassen ved Ski skole og ved Skoleveien. Tiltaket vil også omfatte nye veilys og omlegging av kabler og ledninger.

Skal være i gang før årsskiftet

Den nye rundkjøringen i krysset mellom Kirkeveien, Langhusveien og Sanderveien får en oval utforming. Illustrasjon: Vianova
Den nye rundkjøringen i krysset mellom Kirkeveien, Langhusveien og Sanderveien får en oval utforming. Illustrasjon: Vianova

Hovedentreprisen som nå er utlyst vil bli kontrahert i løpet av høsten 2024. Oppstart av forberedende arbeider er planlagt før årsskifte 2024. Planen er at anlegget skal stå ferdig til skolestart i 2027.

– Dette er en konkurranse med forhandling. Det innebærer at entreprenørene skal gjennom en prekvalifisering, hvor vi regner med å gå videre med tre til fem entreprenører. Det er i utgangspunktet tre hovedområder vi ønsker de skal gi svar på: deres plan for gjennomføring, beskrivelse av usikkerhet og risiko og en riktig pris, forteller Bjørn Aage Innstrand.

Frist for interesserte entreprenører for å melde seg på prekvalifiseringen er satt til 26. august.

Støytiltak på 30 boliger

Denne sommeren har det vært gjennomført støytiltak for boliger inntil den planlagte veien. Kommunen har ikke ønsket at det settes store støyskjermer langs Kirkeveien, og totalt er rundt 30 husstander berørt av utbyggingen. Støyentreprisen ble tildelt Fosby Anlegg i januar i år, og deres arbeid skal ferdigstilles i løpet av høsten. Montering av støyisolerende vinduer, ny panel på yttervegg, samt skjerming av uteplasser, er noe av det som har vært utført. I tillegg har et hus blitt flyttet.

En mindre entreprise for styrt boring i forbindelse med flomsikringstiltak på et punkt på strekningen, vil bli lyst ut i løpet av høsten.

Illustrasjon: Vianova
Illustrasjon: Vianova
Powered by Labrador CMS