Illustrasjonsfoto: Krise Smith

Kruse Smith lavest på Skjeggestadtunnelen

Kruse Smith er lavest av fire tilbydere på rehabiliteringen av E39 Skjeggestadtunnelen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding fredag.

E39 Skjeggestadtunnelen ligger på Sira i Flekkefjord, like øst for grensen til Rogaland.

Anbudsåpningen var fredag 24. februar på Regionvegkontoret i Arendal, og fire entreprenører leverte sine anbud:

  • Kruse Smith: 27.078.597,00 kroner
  • Berthelsen & Garpestad: 31.241.097,00 kroner
  • Risa: 36.539.674,00 kroner
  • BMO Entreprenør: 38.534.922,71

Arbeidene på tunnelen skal, etter planen, starte i april, og pågå frem til september.

Dette er tiltakene som skal utføres:

  • Nytt teknisk bygg utenfor tunnelen på vestsiden, flytting av eksisterende teknisk bygg på østsiden.
  • Ved teknisk bygg på vestsiden av tunnelen etableres rensebasseng for vaskevann og overvann fra tunnelanlegget.
  • Etablering av stopplommer i dagsonen foran de tekniske byggene.
  • Høydehindre i dagsone foran begge tunnelender.
  • Fjernstyrte bommer utenfor tunnelen for stans av trafikk. Disse kombineres med røde blinklys-signaler og kameraovervåkning av innkjøringssoner tunnel.
  • Ny nødstrømsforsyning for tunnelanlegget. Dette slik at sikkerhetssystemer kan opprettholdes ved strømbortfall.
  • Evakueringslys på tunnelvegg gjennom hele tunnelen. Dette kombineres med skilting av korteste rømningsvei.
  • Nye nødskap (telefon og brannslokningsapparater) monteres i tunnelen og ved nye tekniske bygg i dagsonen.
  • Eksisterende bergsikring gås over og det utføres tiltak for å unngå vanndrypp og isdannelser i tunnelen.
  • Tosidig betongføringskant og opphevet betongskulder gjennom hele tunnelen.
  • Supplering/oppgradering eksisterende belysningsanlegg.
  • Ny tunnelportal på vestsiden av tunnelen.


Powered by Labrador CMS