Illustrasjonsfoto: Krise Smith
Kruse Smith lavest på Skjeggestadtunnelen
Kruse Smith er lavest av fire tilbydere på rehabiliteringen av E39 Skjeggestadtunnelen.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding fredag.
E39 Skjeggestadtunnelen ligger på Sira i Flekkefjord, like øst for grensen til Rogaland.
Anbudsåpningen var fredag 24. februar på Regionvegkontoret i Arendal, og fire entreprenører leverte sine anbud:
- Kruse Smith: 27.078.597,00 kroner
- Berthelsen & Garpestad: 31.241.097,00 kroner
- Risa: 36.539.674,00 kroner
- BMO Entreprenør: 38.534.922,71
Arbeidene på tunnelen skal, etter planen, starte i april, og pågå frem til september.
Dette er tiltakene som skal utføres:
- Nytt teknisk bygg utenfor tunnelen på vestsiden, flytting av eksisterende teknisk bygg på østsiden.
- Ved teknisk bygg på vestsiden av tunnelen etableres rensebasseng for vaskevann og overvann fra tunnelanlegget.
- Etablering av stopplommer i dagsonen foran de tekniske byggene.
- Høydehindre i dagsone foran begge tunnelender.
- Fjernstyrte bommer utenfor tunnelen for stans av trafikk. Disse kombineres med røde blinklys-signaler og kameraovervåkning av innkjøringssoner tunnel.
- Ny nødstrømsforsyning for tunnelanlegget. Dette slik at sikkerhetssystemer kan opprettholdes ved strømbortfall.
- Evakueringslys på tunnelvegg gjennom hele tunnelen. Dette kombineres med skilting av korteste rømningsvei.
- Nye nødskap (telefon og brannslokningsapparater) monteres i tunnelen og ved nye tekniske bygg i dagsonen.
- Eksisterende bergsikring gås over og det utføres tiltak for å unngå vanndrypp og isdannelser i tunnelen.
- Tosidig betongføringskant og opphevet betongskulder gjennom hele tunnelen.
- Supplering/oppgradering eksisterende belysningsanlegg.
- Ny tunnelportal på vestsiden av tunnelen.