Tunnelinnslag ved Laupland i Bokn. Illustrasjon: Statens vegvesen / Cowi as
Første Rogfast-kontrakt lyst ut
Bygging av en 1,9 kilometer lang transporttunnel ved Arsvågen fergekai i Bokn kommune er første av fem Rogfast-kontrakter som lyses ut av Statens vegvesen.
Det skriver Stavanger Aftenblad i en artikkel på sine nettsider.
Kontrakten er den første av fem oppdrag som lyses ut til entreprenører i forbindelse med byggingen av Rogfast.
Se kunngjøringen på doffin.no.
Tilbudsfristen er satt til slutten av september.
– Dette er en merkedag for oss som arbeider med det som skal bli verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel, sier prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen i en pressemelding.
Det er snakk om bygging av transporttunnelen i nordre del av Rogaland, ved Arsvågen fergekai. Det er to parallelle tunneler som også skal brukes som ventilasjonstunneler når Rogfast åpner.
Lengden er 1,9 kilometer, og byggestart er planlagt til starten av 2018. Kontrakten har en verdi på 118 millioner kroner, heter det i artikkelen på aftenbladet.no.
Den neste kontrakten, som også er en transporttunnel, blir kunngjort til høsten. Den skal gå fra Mekjarvik, og har en prislapp på 49 millioner kroner.
Til slutt kommer tre store kontrakter som lyses ut i slutten av 2017. Disse er:
Fra Mekjarvik – anslått kontraktsverdi 2,8 milliarder
Begge veier fra Kvitsøy – anslått kontraktsverdi 3,4 milliarder
Fra Bokn – anslått kontraktsverdi 2,7 milliarder
Espedal informerer om at interessen er stor i både inn- og utland.
– Vi vet det er flere entreprenører som ønsker å være med og konkurrere om noen av de største tunnelkontraktene som er inngått i Norge, sier han.