Prosjektleder Sigurd Velken i Viken fylkeskommune (til venstre) og daglig leder Øystein Særaas i Kraftmontasje AS signerte for rehabiliteringen av Bragernestunnelen. Foto: Mira Eriksen / Viken fylkeskommune
Prosjektleder Sigurd Velken i Viken fylkeskommune (til venstre) og daglig leder Øystein Særaas i Kraftmontasje AS signerte for rehabiliteringen av Bragernestunnelen.

Kraftmontasje rehabiliterer Bragernestunnelen i Drammen

Entreprenørselskapet Kraftmontasje skal gjennomføre utbedring og rehabilitering av den omtrent 3,2 kilometer lange fylkesveitunnelen gjennom Bragernesåsen i Drammen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det skriver Viken fylkeskommune i en pressemelding på sine nettsider onsdag.

Mandag 31. oktober signerte representanter fra Kraftmontasje AS og Viken fylkeskommune kontrakt for rehabiliteringen.

– Endelig skal vi i gang med å rehabilitere Bragernestunnelen. Det blir et krevende prosjekt, og vi ser frem til et godt samarbeid med Kraftmontasje, sier prosjektleder i Viken fylkeskommune, Sigurd Velken.

Går alt etter planen, starter arbeidene opp i månedsskiftet november-desember. Arbeidene vil foregå på kvelds- og nattestid, og føre til stengt tunnel. I perioder vil det også pågå sprengningsarbeid inne i tunnelen. Arbeidet skal være ferdig våren 2024, heter det i pressemeldingen.

Kraftmontasje og Viken fylkeskommune å befaring inne i Bragernestunnelen. Foto: Bente Espeseth / Viken fylkeskommune
Kraftmontasje og Viken fylkeskommune å befaring inne i Bragernestunnelen.

– Det er viktig for oss å starte nå, da tunnelens sikkerhetsgodkjenning går ut 1.1. 2025, sier Geir Danielsen, som er delprosjektleder og skal ha ansvaret for den daglige oppfølgingen av prosjektet i Viken fylkeskommune.

Arbeidene innebærer blant annet en oppgradering av viftene inne i tunnelen, utskifting av all elektronikk og elektromateriell, samt bygging av tre tekniske bygg.

– Kraften i viftene økes fra 20 megawatt til 100 megawatt, noe som vil gi bedre ventilasjon dersom det blir behov for å drive ut røyk fra tunnelen. Nye sikkerhetskrav krever mer elektronikk inne i tunnelen, og dermed må vi også bygge tre nye tekniske bygg, i tillegg til de seks som allerede er i tunnelen, avslutter Danielsen i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS