Ill. Statens vegvesen
Statens vegvesen og SRBG har signert kontrakten for Beitstadsundbrua
Mandag ettermiddag signerte Sichuan Road and Brigde Group (SRBG) og Statens vegvesen kontrakten for byggingen av den mye omtalte Beitstadsundbrua i Nord-Trøndelag.
Ifølge Trønder-Avisa starter byggingen av brua i januar.
I går signerte Statens vegvesen og Sichuan Road and Brigde Group kontrakten om å bygge brua til knappe 277 millioner kroner. Dermed er punktum satt for hvem som får oppdraget, og en ny milepæl er passert for Fylkesveg 17-prosjektet.
– I dag er vi kjempeglad. Nå kan vi starte forberedelsene til selve byggingen. Det har vært en lang prosess fram til kontrakten nå er underskrevet og nå håper vi å komme i gang så fort som mulig. Sannsynligvis blir det rett over nyttår, sier kontraktssjef Alexandros Tsetsis i kinesiske SRBG. Tsetsis til avisa.
Kontrakten ble underskrevet av Dr. Lu Wei fra SRBG og fungerende avdelingsdirektør Steinar Johansen i Statens vegvesen.
Kontrakten for byggingen av brua på 580 meter har en verdi på cirka 277 millioner kroner.
Avisa melder videre at SRBG på det meste vil ha 50 og 60 mann på anlegget. De vil også etablere et kontor i Steinkjer og på noe sikt et nasjonalt kontor i Oslo-området.
Det har vært mye uro rundt konkurransen om Beitstadsundbrua.
Fylkesrådet i Nord-Trøndelag ønsket først å avvise kineserne, men valgte å la fylkespolitikerne i Trøndelag ta den endelige beslutningen da det ble bråk rundt den opprinnelige innstillingen om å avvise kineserne fra konkurransen.
Fylket snudde og Statens vegvesen valgte i sin tur å tildele prosjektet til SRBG som var klart lavest på prosjektet med 277 millioner kroner - 41 millioner under PNC Norge som var neste entreprenør på lista.
Skanska Norge AS lå høyest i anbudskonkurransen med et tilbud på 338.638.086 kroner. PNC Norge AS sitt tilbud var på 317.860.384,62 kroner.
Etter å ha bedt om innsyn i tilbudet til den kinesiske entreprenøren, valgte PNC Norge å klage på tildelingen blant annet fordi SRBG ikke hadde lagt ved forpliktelseserklæringer. Skanska Norge AS på sin side, som leverte det høyeste tilbudet på nærmere 339 millioner kroner, mente verken Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) eller PNC Norge AS oppfyller kvalifikasjonskravene til Statens vegvesen.
De vant ikke frem med sine klager, og mandag ble kontrakten signert.