Glaskartunnelen på E39.
Foto: Google Streetview
Har tildelt kontrakter for oppgradering av tunneler i Bergen
E39 Glaskartunnelen og rv 555 Damsgårdtunnelen skal oppgraderes, og nå er kontraktene tildelt på begge plasser.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Det blir svært krevende tider for bilistene i og rundt Bergen by. Men det er dette som må til for å få tunnelene opp til dagens standard, sier byggeleder på Glaskartunnelen, Kristian Dahle Sylta i Statens vegvesen, i en pressemelding.
Statens vegvesen melder at i begge tunnelene er tilstand på eksisterende teknisk utrustning dårlig, og tunnelene har stort behov for oppgradering for å tilfredsstille kravene i tunnelsikkerhetsforskriften.
– All teknisk utrustning i og utenfor tunnelene skal byttes ut og erstattes med nytt som ivaretar dagens krav. Dette inkluderer blant annet ventilasjonsanlegg, belysning, drenering, kameraovervåking, nye tekniske bygg og nødstasjoner med brannslukkere og telefon. Prosjektet i Glaskartunnelen skal i tillegg til tunneloppgradering etter forskriften, etablere mulighet for toveis trafikk i ett løp, gjeldende for begge tunnelløp, skriver etaten.
Statens vegvesen har tildelt konkurransen rundt E39 Glaskartunnelen til Fyllingen Maskin i arbeidsfellesskap med Strand AS og Magnus Thunestvedt AS (FST). Tilbudssummen er på 223 398 560 kroner eksklusive merverdiavgift. Tre entreprenører gikk gjennom prekvalifiseringen, AS Birkeland Entreprenørforretning, FST og OneCo Infra AS. To entreprenør leverte inn tilbud, og det var FST og OneCo Infra AS.
Statens vegvesen har tildelt konkurransen rundt rv 555 Damsgårdtunnelentil OneCo Infra AS. Tilbudssummen er på 440 797 391 kroner eksklusive merverdiavgift. To entreprenører gikk gjennom prekvalifiseringen, OneCo Infra AS og Kraftmontasje AS. En entreprenør leverte inn tilbud, og det var OneCo Infra AS.