Kontrakten «UDK11 KL-AT Kobbervik-Holm» har en verdi på vel 140 millioner kroner eksklusive merverdiavgift. Den omfatter oppgraderinger av KL-anlegget på deler av strekningen, og nytt autotransformator (AT)-anlegg på hele strekningen mellom Kobbervikdalen i Drammen og Holm i Sande på Vestfoldbanen.
Annonse
Dette er en strekning som blant annet består av overgangsbruer, stasjon og tunnel.
Prosjektsjef i Bane Nor, Hanne Stormo, er glad for at kontrakten med Nettpartner nå er signert.
– Nettpartner kjenner området veldig godt, og vil kunne komme raskt i gang. Allerede i pinsen, når det er stans i togtrafikken, starter arbeidet. Vi er superfornøyde med ha fått med oss Nettpartner som entreprenør på denne kontrakten, sier Stormo i en pressemelding.
– Vi moderniserer jernbanen gjennom Drammen og legger til rette for at flere kan ta mer tog mellom Oslo og Tønsberg. Uten det nye AT- og kontaktledningsanlegget som Nettpartner skal bygge ville det rett og slett ikke blitt nok kapasitet i anlegget til å håndtere flere tog i timen, sier Stormo.
Nettpartner er godt fornøyd med tildelingen av kontrakten.
– Dette er et prosjekt som er skreddersydd for vår kjernekompetanse, og størrelsen på prosjektet gjør at vi kan utvikle oss videre i samarbeid med en profesjonell byggherre, sier divisjonsdirektør Kjell Anders Fosshaug i Nettpartner Bane i meldingen.
Fra venstre: Magne Nordgård, byggeleder, Bane Nor, Torben Trogstad, prosjektleder jernbaneteknikk Bane Nor, Hanne Stormo, prosjektsjef Bane Nor, Kjell Anders Fosshaug, divisjonsdirektør i Nettpartner Bane, Kestutis Stikanas, prosjektleder i Nettpartner Bane og Andreas Finstad, prosjektsjef i Nettpartner Bane.Foto: Bane Nor