Kystverket er i gang med en ny runde med kjerneboring fra Kjøde-siden av skipstunnelen. Bildet viser boreriggen som er satt opp i overkant av fylkesveien. Foto: Kystverket
er i gang med en ny runde med kjerneboring fra Kjøde-siden av skipstunnelen. Bildet viser boreriggen som er satt opp i overkant av fylkesveien.

Borer gjennom skipstunnelen for å undersøke kvaliteten på fjellet

Kystverket har startet en ny runde med kjerneboring for å undersøke fjellkvaliteten i traseen for Stad skipstunnel. Arbeidet blir gjort for å redusere usikkerheten før den kommende tunneldrivingen og sikringsarbeidet i tunnelen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Boringen skjer fra Kjøde-siden, der en borerigg går inn i fjellet i overkant av fylkesveien. Totalt skal Kystverket bore opp mot 1.050 meter i retning nordvest, parallelt med planlagt skipstunnel. Kjerneprøvene har en minimumsdiameter på 45 millimeter.

Borer for andre gang

Kjerneboringen er en videreføring av arbeidet som ble gjort i 2019, da man totalt sett kom seg 800 meter inn i fjellet, men bare drøye 150 meter av disse var fra Kjøde-siden.

– Målet nå er å få boret gjennom resten av tunnelen, slik at hele tunnelløpet på totalt 1.700 meter skal være kartlagt. Vi gjør dette for å ha bedre kontroll på fjellkvalitet og grunnforhold, som er et sentralt risiko- og usikkerhetselement i prosjektet, sier prosjektleder for Stad skipstunnel, Terje Skjeppestad, i en pressemelding fra Kystverket.

Boringen, som utføres av Entreprenørservice AS, skal holde på litt utover høsten. Arbeidet skal gjøres på dagtid.

Regjeringen har bedt Kystverket om å se på muligheten for å redusere kostnadene med å bygge Stad skipstunnel.

– Vi jobbar kontinuerlig med å optimalisere prosjektet og redusere usikkerhet og kostnader. Kjerneboringen er en del av dette. Klarer vi å redusere risiko og usikkerhet, klarer vi også å redusere kostnader, sier Skjeppestad.

Om Stad skipstunnel

Kystverket har fått i oppdrag å bygge Stad skipstunnel, verdens første fullskala skipstunnel. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang, eller 2,2 kilometer med entringsområdet, 50 meter høy og med en bredde på 36 meter − som betyr at fartøy opp til størrelsen på Kystruten og Hurtigruten vil kunne få en sikker seilas forbi det utfordrende Stadlandet.

Powered by Labrador CMS