Spesiell brujobb
De nesten 100 år gamle Skodjebruene skal rehabiliteres. Bruene er de eneste i landet som har teglstein i de bærende konstruksjonene. Det er en jobb utenom det vanlige Statens vegvesen nå søker etter entreprenør til.
Bruene står på Nasjonal verneplan og er foreslått fredet av fylkeskonservatoren i Møre og Romsdal, melder vegvesen.no.
Teglsteinen i småbuene har tydelige frost- og saltskader. En av grunnene til dette er at det kommer vann gjennom bruplata og fra sidene og skader bruene.
– Derfor skal vi prøve å redusere fukttilgangen, spesielt fra oversiden av brua. Videre skal vi skifte ut noe av den skadete teglsteinen og fugene imellom teglsteinene. Selve hovedbuene i naturstein skal også beskyttes mot vatn fra oversiden ved å smøre på tettende belegg, sier byggeleder Ragnhild Holen Relling i Statens vegvesen.
Rekkverkene har mye rust og skal males på nytt. Den gamle autovernskinna som står på rekkverket skal vekk og det skal monteres glassrekkverk på det gamle rekkverket for at brua skal være trygg for gående og syklende.
Dette er arbeidet som skal gjøres:
* Fjerne betong og asfalt (topplag), og skifte massene inne i brua.
* Fuktisolering og drenering av teglsteinshvelv.
* Reparasjon av teglsteinshvelv og brupilarene.
* Noe utskifting av skadet teglstein og fuger mellom steinene.
* Nytt topplag.
* Fuktisolering av natursteinshvelv.
* Utbedring og utskifting av gammelt rekkverk og montering av glassrekkverk.
Skodjebruene ligger i Skodje kommune i Møre og Romsdal og krysser Storstraumen og Heggestraumen. Bruene ble bygd mellom 1911 og 1919, men vegen ble ikke åpnet før i 1922. Bruene var i bruk som en del av fv. 661 helt fram til 2004. Da ble Straumsbrua åpnet, og de gamle Skodjebruene stengt for biltrafikk.
Den største av bruene, Skodjebrua, har et spenn på 75 meter fordelt på ett hovedspenn og to sidespenn. Den mindre Heggestraumsbrua er utformet som Skodjebrua, men spennet er bare 40 meter.
Rehabiliteringa blir utført på vegne av Møre og Romsdal fylkeskommune.