LNS feirer 50 år

Entreprenørselskapet Leonhard Nilsen & Sønner AS – LNS - fra Risøyhamn feiret lørdag 1. oktober sitt 50-årsjubileum i Lofoten Kulturhus i Svolvær.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Mer enn 200 mennesker var med på feiringen. Da fikk man øre fortellingen om maskinentreprenøreventyret ute i havgapet av både Malvin og Frode Nilsen. Det ble også redegjort for ISO-Sertifiseringen.

Det ble delt ut gullklokker og MEF-medaljer både i gull og sølv.

Det ble en storstilt jubileumsfeiring, og nyheten om at Frode Nilsen overtar som adm.direktør i selskapet, ble meget godt mottatt i forsamlingen.

Frode Nilsen fremholdt at selskapet har vært gjennom en meget tøff periode etter at Økokrim reiste tiltale mot selskapet i forbindelse med problemene knyttet til Store Norske og kullvirksomheten på Svalbard. Senere ble tiltalen frafalt og selskapet ble frifunnet for anklagene.

Han takket alle dem som har stått selskapet bi gjennom den vanskelige perioden. Han var svært glad for all støtte både internt og eksternt. LNS er hel ved, sa Nilsen og han var glad for at dette også synes å være bildet folk flest har om selskapet.

Fantastisk historie

LNS har vært gjennom en fantastisk utvikling. Mot alle odds har dette selskapet fra Risøyhamn blitt en av de store norske entreprenørbedriftene. Selskapet er i dag et av de får norske entreprenørselskapene som også satser internasjonalt. Dette fikk LNS pris for på Byggedagen i 2010.

Leonhard Nilsen var fisker, men startet med lastebil i 1945. Senere ble det buss og drosje. Så ble det anleggsdrift. Det startet med en bulldozer.

I 1961 kom Malvins bror Lars Børre Nilsen inn i selskapet. Han døde dessverre i en ulykke. Men andre fra familien kom inn. Det var nok ikke alle av dem som gikk betalt i starten.

Malvin sønns Frode Nilsen kom inn i selskapet i 1989. En annen sønn, Ståle, kom inn i 1988. Datteren Beate begynte i 2002. Hun har ansvar for bl a informasjonsvirksomhet. Yngstesønnen Ørjan er også kommet inn i selskapet.

Stadig mer anlegg

Første store oppdraget var Evenes flyplass. Det ble en tøff jobb.

Så ble det etablering i Harstad. Da fikk man boreriggen ”geita”, og den gjorde jobben sin. Senere startet man også opp i Narvik. For LKAB har man faktisk jobbet for i 30 år. Men det var tøft å komme inn. Senere startet man også virksomhet i Vågan i Lofoten.

I Harstad fikk man så Stagnesbasen i Harstad. Denne jobben fikk man etter at det ble gitt dispensasjon fra Industridepartementet.

Senere ble det mye jobb både innen nikkel og olivin. Dette kunne ha endt i ruin i og med at prisene på råvarene gikk dramatisk ned. Men Nordlandsbanken reddet bedriften.

Den første tunnelen man fikk var Steigentunneln på 8 060 meter. Dette var Nord-Europas lengste tunnel. Riksentreprenørene likte dårlig at den nord-norske entreprenøren fikk de store jobbene.

Så startet virksomheten på Svalbard. Der gikk produksjonen med store tap. Stortinget var ikke villig til å bevilge penger, men LNS gikk da inn og sikret driften. Produksjonen gikk fra store underskudd til store overskudd.

Konsernet

Det er 13 datterselskaper i LNS som omsetter for 1,6 mrd. I fjor hadde man 280 millioner kroner på bunnlinjen. Dette året blir ikke dårligere. Vi har mange bein å stå på,. Og det er en stor fordel, sa Nilsen .

Mye heder

På jubileumsarrangementet var det mye godord å høre både om ledere og ansatte. Malvin Nilsen var fornøyd med at sønnen Frode nå skal føre skuta videre. Det er viktig utvikle det vi kjenner av virksomhet i industri og næringsliv. Han var også opptatt av å få inn gode ledere på eiersiden. Samtidig berømmet han alle sine gode medarbeidere.

Det har vært en eksplosiv utvikling i selskapet siden 2000. Det er ikke tvil om at man nå legger opp til å vokse videre.

Til jubileet var også Robert Hermansen invitert. Han fikk trampeklapp av forsamlingen. For folk i anleggsmiljøet har Hermansen mange venner.

Mer i sør

I de siste årene har LNS hatt fore oppdrag også i Sør-Norge. Man har hatt store oppdrag på Hem, Jarlsberg, og ikke minst på det store OPS-prosjektet Kristiansand – Grimstad. Frode Nilsen så på middagen at han ikke så bort fra at man snart oppretter et avdelingskontor for LNS i Oslo.

Nå jobber man med jernbanetunnelen på Sjøskogen. Man er i gang med et stort prosjekt E39 Løvikneset og man har nettopp fått den nye Hamnøytunnelen.

Store prosjekter

SILA-prosjektet i Narvik som har fått mange priser, er et eksempel på hvor vellykket et slikt kan bli dersom entreprenørenes alternative løsninger vinner frem. Frølageret på Svalbard er vel en av de jobbene som har fått mest internasjonal presseomtale noen gang. På åpningen var ikke mindre enn 70 TV-stasjoner representert. Dette er også et meget viktig anlegg for å sikre viktige såvarer.

Gruveindustrien

LNS fikk tidlig store og små oppdrag for gruveindustrien. Nå begynner man å bli en stor aktør gjennom eierskap i bl a Rana gruver. Selskapet er også sterkt inne i driften utvinning av grafitt gjennom gruven i Skaland. Men det startet lenge før, bl a med malmhåndtering for LKAB Narvik.

LNS var også inne på Sydvaranger, men tragisk nok ble dette gruveanlegget stoppet av Jens Stoltenberg som den gang var finansminister. Nå er gruven i drift igjen, men stengningen var i følge Frode Nilsen en meget uklok beslutning.

Når det gjelder Svalbard kan det skrives en hel bok om LNS. I Svea er det satt flere verdensrekorder, og man bygde opp en meget effektiv produksjon. Nå er LNS kastet ut, men de som nå driver sliter med å nå de resultater LNS hadde, sier Nilsen.

Fra pol til pol

LNS er ett av entreprenørselskapene i Norge som har drevet mest i artiske strøk. Driften på Svalbard har gitt mye kunnskap som er kommet til nytte andre steder. På Island bygde LNS Almannaskardtunnelen. Til tross for at man jobbet i andre bergarter enn dem man kjente fra før, ble det også satt mange rekorder også når denne tunnelen ble drevet.

Siden har det blitt jobber både i Chile og i Hong Kong. LNS har også hatt oppdreg i Antarktis. I følge Frode Nilsen ser man et kjempepotensial i de kalde områdene. Nå retter man også øynene mot Grønland.

Ellers mente Frode Nilsen at tunneler til oljefeltene utenfor Lofoten og Vesterålen er en høyst aktuell ide som kan gjennomføres. Han så ellers lyst på fremtiden. Det må satses mer på infrastruktur, og det gruveventyret man nå ser starten på vil utvikle seg sterkt i årene som kommer, mente han. Det kommer til å bli mye masseforflytting og mye betongarbeider i årene som kommer.

Vi kommer med en større reportasje om LNS i Byggeindustrien.

Powered by Labrador CMS