Marti feirer at Ryfylketunnelen er ferdig sprengt.

Marti ferdig sprengt i Ryfylketunnelen

24. januar i år smalt Marti siste salve i Ryfylketunnelen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Nå er drivingen av verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel ferdig etter nesten fire og et halvt år med hardt arbeid, skriver Marti i en pressemelding.

Entreprenøren Marti har også tatt i bruk ny og miljøvennlig teknologi i arbeidet. Blant annet har selskapet brukt transportbånd for å transportere ut tunnelsteinen. Siden transportbåndet er elektrisk drevet kutter det CO2-utslipp, og færre store maskiner i bevegelse skaper også et tryggere og bedre arbeidsmiljø i tunnelen. På det meste var båndet 6,2 kilometer langt. At arbeidet til tider har foregått nesten 300 meter under havoverflaten har også vært krevende.

– Innsig av saltvann har gitt ekstra slitasje på maskinene våre i tunnelen. Og parallelt med drivingen har de logistiske utfordringene bokstavlig talt stått i kø. Det har vært både krevende og motiverende å sette verdensrekord, og transportbåndteknologien har gitt oss erfaring vi vil ta med videre inn i nye prosjekter, sier Åsmund Ellingsen, daglig leder i Marti AS i pressemeldingen.

Entreprenøren har også blant annet bygd 388 meter med portalbygg, tre pumpekummer og fem tekniske rom. De har også gjort vann- og frostsikring og tidvis elektroarbeid paralellt med drivingen.

I arbeidet med å drive Ryfylketunnelen har mange lokale leverandører blitt benyttet, og så langt har prosjektet skapt nesten 600 millioner kroner i lokal omsetning.

– Arbeidet til Marti er godt utført og samarbeidet har vært konstruktivt, sier Gunnar Eiterjord, prosjektleder for Ryfast-prosjektet i en kommentar i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS