Politiet rykket ut til Norddaltunnelen øst etter melding om brann i en hjullaster. Foto: Skanska
Politiet rykket ut til Norddaltunnelen øst etter melding om brann i en hjullaster.

Evakuerte tunnel etter overoppheting av hjullaster på veiprosjekt

Ifølge politiet rykket nødetatene ut til et anleggsområde på Tjeldsund i Kongsvika, der det oppsto branntilløp i en hjullaster som sto cirka 750 meter inne i en tunnel. Skanska opplyser at det var overoppheting av hjullaster som førte til røykutvikling, og sier alle kom seg fint ut av tunnelen.

Publisert Sist oppdatert

– Nødetatene rykker ut til et anleggsområde hvor det er oppstått brann i en hjullaster som står cirka 750 meter inne i en tunnel. Tunnelen er under utbygging, skriver politiet i en melding onsdag klokken 10.47.

Det er mulig full overtenning i hjullasteren, men ikke fare for spredning, ifølge politiet.

– To personer er evakuert. Ingen flere i tunnelen. De to har blitt utsatt for noe røyk, melder politiet.

Klokken 12.20 melder politiet følgende:

– Det har ikke vært brann likevel, men kun noe oljesøl i motorrommet som har medført kraftig røykutvikling.

Kommunikasjonsrådgiver for Skanska på E10 Hålogalandsveien, Ingrid Marie Sandøy, sier det var overoppheting av hjullaster som førte til røykutvikling i deres ene tunnel i Kongsvikdalen.

– Det var ikke noe dramatikk da det skjedde. Alle kom seg fint ut av tunnelen, sier Sandøy til Byggeindustrien.

Det har ikke vært noe stor røykutvikling, eller fare for omgivelser, ifølge Sandøy.

– Overopphetingen vil heller ikke forsinke produksjonen i stor grad, forteller Sandøy.

Det er Skanska som har kontrakten på utbyggingen av E10/rv. 85, til en verdi av 11,4 milliarder kroner. De har også sikret seg kontrakten for drift og vedlikehold av den ferdigstilte veien for en periode på 15 år til en verdi av én milliard kroner.

Totalt inneholder OPS-utbyggingen 82 kilometer vei, herunder 27 kilometer gjennom i alt syv tunneler, ifølge Skanska. Det skal bygges 35 kilometer vei i dagens veilinje, mens 20 kilometer bygges som ny vei. I tillegg skal det bygges 22 bruer.

Byggefasen for prosjektet forventes å vare i 5,5 år.

Powered by Labrador CMS