Mesta lavest på togtunnel
Mesta er lavest på den første entreprisen på jernbanestrekningen Holm-Nykirke.
Det skilte bare 17 millioner mellom Mesta og Skanska (som ligger nest best an), men over 250 millioner kroner til den dyreste tilbyderen. Om det er lagt ved noen alternativer på anbudene som kan føre til at noen av entreprenørene kommer bedre ut, er foreløpig ikke kjent.
Her er anbudene:
*Mesta as 567.779
*Skanska as 584.371
*NCC 606.830 AF 683.379
*Mika as 695.089
*Leonhard Nilsen og Sønner as 699.585
*Veidekke Entreprenør as 757.770
*Islandske Adalverktakar 821.505
Nå starter kontrollregningen og prosessen med å avgjøre hvilken entreprenør som skal gjøre jobben på Sjøskogen, som innebærer blant annet ca 270 meter tverrslag og fire kilometer hovedtunnel, samt to rømningstunneler.
Til sammen elleve entreprenører viste interesse for jobben som ble lagt ut 5. november i fjor, og hele åtte av de valgte altså å levere inn et anbud.
- Vi var veldig spente på hvor mange som ville levere, og ikke minst hvilket prisnivå de kom til å legge seg, sier prosjektleder, Stine Ilebrekke Undrum.
Hun er veldig fornøyd med at så mange valgt å levere inn og at det nå blir en omfattende prosess med kontrollregning og valg av entreprenør.
– Vi håper å være ferdig med den jobben i god tid før neste entreprise skal inn like etter påske, forteller Ilebrekke Undrum.
Papirene for neste entreprise skal nemlig ut allerede i uke seks.
Hva synes du om prisnivået entreprenørene har lagt seg på?
- De ligger lavere en våre beregninger, og det sier litt om situasjonen i markedet, i tillegg har vi hatt god timing på når vi gikk ut med anbudet, legger hun til.