Bygging av den åtte kilometer lange strekningen mellom Jaktøyen i Melhus og Sentervegen ved City Syd i Trondheim ventes å komme i gang tidlig neste år, og er planlagt åpnet i 2019, skriver Vegvesenet i pressemeldingen.
– Det er bra at vi nå kommer i gang med andre byggetrinn for E6, uttaler prosjektleder Almar Aronsen i Statens vegvesen.
Første byggetrinn, E6 Sentervegen - Tonstad, ble ferdig i oktober 2013.
Hele strekningen på åtte kilometer er lyst ut som én stor kontrakt. I tillegg er det en egen kontrakt med bygging av jernbanebru over E6.
8 kilometer firefelts E6 med planskilte kryss hovedsakelig i dagens trase
Toplanskryss på Klett med E39
Ombygging av dagens toplanskryss på Sandmoen
Nytt toplanskryss på Hårstad ved forbrenningsanlegget
6,2 kilometer gang- og sykkelveier
4,6 kilometer fylkesveier og lokalveier
Viltovergang sør for Sandmoen
Støytiltak og støyskjermer
Største enkeltprosjekt
Kostnaden er beregnet til 2,5 milliarder kroner, og er det største enkeltprosjektet som Miljøpakken finansierer. Dette skal i tillegg til storkontrakten dekke flere mindre entrepriser, planlegging, prosjektering, grunnundersøkelser, kjøp av veggrunn, kontraktsoppfølging og 25 prosent merverdiavgift, skriver Vegvesenet.
Miljøpakken er et samarbeid mellom Statens vegvesen, Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune for at Trondheim skal få et bedre hovedveinett, bedre kollektivtilbud og bedre forhold for de som går og sykler, heter det i pressemeldingen.
Statens vegvesen skal bygge ut E6 mellom Melhus og Trondheim og E6 i Soknedal. Veiselskapet Nye Veger overtar ansvaret for utbygging av resten av E6-strekningen Melhus–Ulsberg fra 1. januar 2016.