Nye kostnadsoverslag viser at det ikke er satt av nok penger til å bygge prosjektene ved Campus som planlagt. Foto: Bypakke Ålesund

Full brems: Veiprosjektene i Ålesund blir over en halv milliard dyrere

Statens vegvesen setter bremsene på, og stopper inntil videre planleggingsarbeidet på to av prosjektene i Bypakke Ålesund.

Nye kostnadsoverslag viser at det ikke er satt av nok penger til å bygge prosjektene Lerstad–Campus og kollektivknutepunkt ved Campus Ålesund, melder Statens vegvesen i en pressemelding.

Kollektivknutepunktet ved Campus Ålesund har en ramme på 350 millioner kroner (2024-kroner). Nye kostnadsoverslag viser at prosjektet vil koste 400 millioner kroner om det bygges som planlagt. 

Lerstad-Campus har en ramme på 575 millioner kroner. Nye kostnadsoverslag viser at prosjektet vil koste 900 – 1040 millioner kroner om det bygges som planlagt.

Bertelsen & Garpestad fikk veiprosjekt i Ålesund

Større trafikale problemer 

Det er også gjort en ny trafikkanalyse av trafikksystemet som er planlagt ved Campus. Analysen viser at systemet rundt Campus vil få større trafikale problemer enn tidligere vurdert. Grunnen til dette er at firefeltsvegen fra Moa gjennom Lerstadtunnelen skal stoppe ved Campus i denne fasen. 

Det er ingen overraskelse at det blir en flaskehals når innfartsvegen går fra fire til to felt, men nå viser analysene at køene på både E136 og Borgundvegen blir omfattende både i lengde og tid, melder Statens vegvesen.

-Nå stopper vi opp litt, for å se på hvilke tiltak som skal prioriteres for de midlene som blir satt av. Vi har fortsatt tro på at vi skal klare å gjennomføre mange viktige tiltak på strekningen, sier Ole Kristian Birkeland, prosjektleder i Statens vegvesen.

Ikke aktuelt å bygge noe som koster mer

Statens vegvesen sier det ikke er aktuelt å bygge prosjekter som koster mer enn kostnadsrammen i Bypakke Ålesund. Statens vegvesen har derfor bremset planleggingsarbeidet, og vil bruke tiden fremover til å se på hvordan tiltakene i prosjektene kan prioriteres for best mulig oppnåelse av målene til bypakken.

Styringsgruppen i bypakken vil ta stilling til hvilke tiltak som skal gjennomføres innenfor tilgjengelig ramme senere i høst.

Dette er årsakene til kostnadsøkningen

  • Prisveksten i anleggsbransjen har vært betydelig, indeksregulering av budsjettrammer dekker ikke opp økningen.
  • Sykkelveg langs E136 var opprinnelig ikke inne i prosjektet, men ble tatt inn etter et vedtak i styringsgruppa 16. juni 2023.
  • Grunnundersøkelser har vist krevende grunnforhold i Nørvasundet og Gåseidvika
  • Tilstand på eksisterende tunnel, bruer og kulverter er kartlagt, og dette har vist behov for rehabiliteringsarbeid som var vurdert annerledes i forrige anslag.
  • Støytiltak er nå grundig undersøkt og dokumentert, og kostnadene er langt mer omfattende enn før antatt.
Powered by Labrador CMS