Mørkets opplevelser langs E6
E6-prosjektet vil at folk skal se lyset langs E6 fra Biri til Otta når den nye vegen står ferdig. Det er god trafikksikkerhet.
Torsdag 3. mai begeistret lysdesigner Per Arne Helberget i firmaet Luminator da han viste fram eksempler på hva som er mulig å få til ved å bruke lys til å få fram bruer, kirker, hoppbakker og andre elementer langs E6 i mørket. I mørket i den største salen på Norsk vegmuseum satt en begeistret forsamling av ordførere, vegvesenansatte og folk fra næringslivet i Lillehammer og omegn.
Mange muligheter
Helberget har kjørt opp og ned i Gudbrandsdalen flere ganger i vinter.
- Mulighetene er mange for å lyssette flere elementer langs E6 uten å bruke for mye strøm. Den nye trebrua ved Tretten ble prøvelyssatt natt til torsdag med godt resultat. Vi fikk til en trolsk stemning, sa Helberget i Luminator.
Fra før av har firmaet blant annet satt lys på Kolomoen bru i Hedmark og Smaalenene bru i Østfold.
Og reaksjonene fra salen var gode.
- Jeg vil berømme Vegvesenet for å tenke sprekt om lys, sa Hafjell-direktør Ole Farmen.
- Jeg skulle gjerne sett bilder av Tretten bru, men skissene av Fakkelmannen så fine ut, sa ordfører Marit Botterud i Øyer.
Lysopplevelser og trafikksikkerhet
Statens egvesen samarbeider med turistutviklingsprosjektet Snowball i Lillehammer turist om lysprosjektet. Ambisjonen er at Vegvesenet skal bruke en del belysning av enkelte punkter langs vegen. Lenger fra vegen er målet å få til et samarbeid om finansiering sammen med kommuner, næringsliv og eventuelt fylkeskommune.
- Målet er å ta bilistene ut på en eventyrlig reise hvor de får en lysopplevelse med passe mellomrom. Forskning viser at det er gunstig med en liten vekker hvert tredje-fjerde minutt. Dette er god trafikksikkerhet, sa prosjektleder Øyvind Moshagen.