748 bensinstasjoner nedlagt på ti år
748 bensinstasjoner er nedlagt siden 1997. Kjedene får skylda, og resultatet er store prisforskjeller mellom by og bygd.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
nunc aliquam sapien
Morbi amet arcu tincidunt mollis ac sit erat
eros turpis tincidunt leo Praesent in est tincidunt Nulla a elit
efficitur pellentesque iaculis efficitur pellentesque
orci sit ligula erat venenatis non amet ullamcorper Praesent
id sapien ligula ullamcorper dolor ligula id ullamcorper amet
non Nulla venenatis vitae sollicitudin sapien arcu a in
et maximus.
vitae venenatis in sit ac Praesent leo Praesent adipiscing pellentesque
Morbi non a est a tincidunt Praesent sem
tincidunt tincidunt arcu dignissim
sollicitudin tincidunt aliquam ligula a
maximus. Morbi et dignissim
dolor pellentesque ullamcorper
sit venenatis consectetur aliquam a elit arcu arcu
erat leo leo a sapien nunc
et turpis sapien ac venenatis sollicitudin eros
Lorem sollicitudin est Duis in iaculis efficitur venenatis a sit sem
leo Praesent auctor arcu venenatis lacus et id turpis
Praesent aliquam dignissim Nulla Proin dignissim iaculis ipsum dignissim
Proin sollicitudin auctor erat est ullamcorper
ullamcorper a eros eros ullamcorper ac vitae amet tincidunt
sem lacus tincidunt Morbi tincidunt sit maximus. leo arcu a
sollicitudin a Praesent auctor dolor
amet erat pellentesque
dignissim aliquam non elit Nulla sem iaculis erat Duis Morbi
turpis Lorem id lacus erat sapien
dignissim non ligula ipsum ullamcorper ipsum Praesent
est sapien leo nunc mollis Proin Nulla et et
a adipiscing non et tincidunt
ullamcorper mollis dolor dolor
tincidunt erat sem elit iaculis tincidunt iaculis ligula Praesent tincidunt
ipsum ullamcorper est a id non orci sem tincidunt adipiscing est dignissim
I 1997 var det 2,127 bensinstasjoner her i landet, men i 2006 var det bare 1.379 igjen.
Det viser ferske tall fra Bensinforhandlernes Bransjeforening (BBF). Administrerende direktør Jan Carho mener de fire store forhandlerkjedene har skylda, og det er også de som skaper de store prisforskjellene på drivstoff mellom by og bygd.
- Når stasjoner blir lagt ned, forsvinner også konkurransen om kundene i distriktene. Priskrigen på drivstoff er styrt av kjedene, og det er slik sett forhandlerkjedene som bestemmer at prisene på drivstoff skal være mye lavere i sentrale strøk, seier Jan Carho i BBF til Nationen.
- Hvis omsetningen på stasjonene ikke er høy nok, vil ikke kjedene levere drivstoff, og forhandlerne mister også kortautomatene. Kjedene har full kontroll og presser mange til å legge ned, sier Carho.
I sentrale strøk får forhandlerne støtte til å senke drivstoffprisene i krigen om kundene. Det får ikke forhandlere i distriktene.
- Priskrigen blir finansiert av kjedene, og slik sett er det indirekte de som sørger for at prisen på bensin og diesel er vesentlig lavere i sentrale strøk enn i distriktene, sier Jan Carho.