748 bensinstasjoner nedlagt på ti år

748 bensinstasjoner er nedlagt siden 1997. Kjedene får skylda, og resultatet er store prisforskjeller mellom by og bygd.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

nunc aliquam sapien

Morbi amet arcu tincidunt mollis ac sit erat

eros turpis tincidunt leo Praesent in est tincidunt Nulla a elit

efficitur pellentesque iaculis efficitur pellentesque

orci sit ligula erat venenatis non amet ullamcorper Praesent

id sapien ligula ullamcorper dolor ligula id ullamcorper amet

non Nulla venenatis vitae sollicitudin sapien arcu a in

et maximus.

vitae venenatis in sit ac Praesent leo Praesent adipiscing pellentesque

Morbi non a est a tincidunt Praesent sem

tincidunt tincidunt arcu dignissim

sollicitudin tincidunt aliquam ligula a

maximus. Morbi et dignissim

dolor pellentesque ullamcorper

sit venenatis consectetur aliquam a elit arcu arcu

erat leo leo a sapien nunc

et turpis sapien ac venenatis sollicitudin eros

Lorem sollicitudin est Duis in iaculis efficitur venenatis a sit sem

leo Praesent auctor arcu venenatis lacus et id turpis

Praesent aliquam dignissim Nulla Proin dignissim iaculis ipsum dignissim

Proin sollicitudin auctor erat est ullamcorper

ullamcorper a eros eros ullamcorper ac vitae amet tincidunt

sem lacus tincidunt Morbi tincidunt sit maximus. leo arcu a

sollicitudin a Praesent auctor dolor

amet erat pellentesque

dignissim aliquam non elit Nulla sem iaculis erat Duis Morbi

turpis Lorem id lacus erat sapien

dignissim non ligula ipsum ullamcorper ipsum Praesent

est sapien leo nunc mollis Proin Nulla et et

a adipiscing non et tincidunt

ullamcorper mollis dolor dolor

tincidunt erat sem elit iaculis tincidunt iaculis ligula Praesent tincidunt

ipsum ullamcorper est a id non orci sem tincidunt adipiscing est dignissim

I 1997 var det 2,127 bensinstasjoner her i landet, men i 2006 var det bare 1.379 igjen.
Det viser ferske tall fra Bensinforhandlernes Bransjeforening (BBF). Administrerende direktør Jan Carho mener de fire store forhandlerkjedene har skylda, og det er også de som skaper de store prisforskjellene på drivstoff mellom by og bygd.

- Når stasjoner blir lagt ned, forsvinner også konkurransen om kundene i distriktene. Priskrigen på drivstoff er styrt av kjedene, og det er slik sett forhandlerkjedene som bestemmer at prisene på drivstoff skal være mye lavere i sentrale strøk, seier Jan Carho i BBF til Nationen.

- Hvis omsetningen på stasjonene ikke er høy nok, vil ikke kjedene levere drivstoff, og forhandlerne mister også kortautomatene. Kjedene har full kontroll og presser mange til å legge ned, sier Carho.

I sentrale strøk får forhandlerne støtte til å senke drivstoffprisene i krigen om kundene. Det får ikke forhandlere i distriktene.

- Priskrigen blir finansiert av kjedene, og slik sett er det indirekte de som sørger for at prisen på bensin og diesel er vesentlig lavere i sentrale strøk enn i distriktene, sier Jan Carho.

Powered by Labrador CMS