NCC mener boten er for høy
Konkurransetilsynet har gitt NCC varsel om at de vil bli ilagt et gebyr på ca 165 millioner kroner.
Peter Gjørup, landsansvarlig i NCC i Norge mener gebyret Konkurransetilsynet mandag varslet om er for høyt.
- Det er et altfor høyt gebyr, med tanke på at det er en person som står bak dette, sier Gjørup til Byggeindustrien. I tillegg peker han på at de har samarbeidet godt med Konkurransetilsynet, og at dette burde vært tillagt større vekt.
Trøndelag og Møre og Romsdal
Konkurransetilsynet har i sin foreløpige konklusjon i den pågående asfaltsaken lagt opp til at NCC skal betale et gebyr på NOK 165 millioner for brudd på konkurranseloven. Bruddene gjelder asfaltarbeid i to geografiske områder: Trøndelag og Møre og Romsdal.
Gjørup sier de er enige i omstendighetene rundt asfaltsaken i Trøndelag, men tilbakeviser at de det har forekommet ulovligheter i Møre og Romsdal. NCC peker på at den interne granskningen advokatfirmaet Ræder har utført på vegne av selskapet ikke finner noe belegg for dette.
I Trøndelag har Konkurransetilsynet avdekket at det har forekommet ulovlig samarbeid mellom NCC Roads og Veidekke i årene 2005 – 2008. NCCs interne granskning bekrefter at det har foregått uregelmessigheter i dette området.
- Det er en enkelt tidligere ansatt som helt bevisst har handlet i strid med NCCs verdigrunnlag og etiske retningslinjer. NCC har tydelige verdier og etiske retningslinjer for hvordan selskapet skal opptre i markedet og tar sterk avstand fra alle former for ulovlig samarbeid. Siden 2002 har nær 3000 ledere og spesialister i NCC gjennomført obligatoriske kurs og opplæring i forretningsetikk og konkurranseloven, heter det i en pressemelding fra selskapet.
– Det er sterkt beklagelig at en tidligere medarbeider helt bevisst har handlet i strid med selskapets verdier og regelverk. Handlingene risikerer å skade selskapet og hele bransjen på en alvorlig måte, sier Gjørup.
NCC har nå seks uker på seg med å komme med tilbakemeldinger til Konkurransetilsynet.
- Vi vil helt klart presisere våre synspunkter, legger Gjørup til. Deretter skal tilsynet ta en endelig konklusjon, som senere kan prøves rettslig.
- Vi ser svært alvorlig på denne på denne saken, som selvsagt vil få topp prioritet hos oss, avslutter Gjørup.