Slik blir tunnelene som binder Færøyene sammen
Norconsult har prosjektert fire undersjøiske tunneler på Færøyene. NCC er entreprenør, og prosjektet har en samlet kontraktsum på 2,7 milliarder kroner.
Det skriver Norconsult i en pressemelding mandag.
Norconsult startet, ifølge meldingen, prosjekteringen av de to første tunnelene, Vágatunnilin og Norðoyatunnilin, på 2000-tallet. Sommeren 2015 startet Norconsult opp arbeidet med detaljprosjektering av ytterligere to nye undersjøiske tunnelene, Eysturoytunnelen og Sandoytunnelen.
NCC er entreprenør for prosjektet, og samlet kontraktssum for de bygningsmessige arbeidene utgjør rundt 2,7 milliarder norske kroner. Tunnelene er prosjektert i 3D, og har et fullt ut modellbasert arbeidsgrunnlag som gir lavere byggekostnader, skriver Norconsult.
I tillegg har optimalisering i prosjekteringen blant annet bidratt til reduserte byggekostander, og dermed også lavere bompengeavgift for trafikantene på Færøyene. Optimalisering av veigeometrien bidro i tillegg til en reduksjon fra tre til to kjørefelt i stigningene mot land, heter det i pressemeldingen.
Eysturoytunnelen går under Tangafjørður og Skálafjørður, og vil binde Streymoy og Tórshavn sammen med søndre del av Eysturoy. Tunnelen har tre armer som kobles sammen i en undersjøisk rundkjøring. På det dypeste går tunnelen ned til -187 meter under havnivå, og blir dermed den dypeste av de undersjøiske tunnelene på Færøyene.
Når Eysturoytunnelen står ferdig, vil reisetiden fra de mest befolkede områdene på Eysturoy til Torshavn bli redusert med 45 minutter. Sandoytunnelen, som er den andre av tunnelene, vil binde Sandoy sammen med Streymoy, og koble denne øyen direkte til det resterende veisystemet på Færøyene.
Arbeidet med Eysturoytunnelen har pågått i ett år, og omtrent én tredjedel av tunellen er nå ferdig sprengt, skriver Norconsult. Denne elleve kilometer lange Eysturoytunnelen skal etter planen stå ferdig i 2020. Sandoytunnelen på 10,5 kilometer, skal etter planen starte opp ved årsskiftet 2018/19 og stå ferdig i 2023.